הבחנה בין למידה לעונש

בלבול נקוט

נתקלתי במצבים בהם סובייקט חושב ששינוי התנהגות מולו, הוא סוג של ‘עונש’.
בכמה מקרים מאלה, הסובייקט לא מבחין, בין ‘עונש’ לבין ‘למידה’.

עונש

סנקציה, מניעת טובין או החלת שלילה על אחר, בעקבות פעולה שנתפשה כשלילית שהאחר נקט כלפי משית העונש.

הפעולה, בדרך כלל, נקובה ב-

  • זמן,
  • עוצמה,
  • מחיר,
  • או
    • הבעת חרטה,
    • בקשת מחילה,

ולאחריה חזרה למצב מקדמי.

פעולה אקסטרינזית, מסובייקט ריבוני מסויים [גם אם זה גוף שלטוני] מקור העונש הוא אנושי, תמיד אנושי, שכן יש בו מסר אנושי, לסובייקט אחר.

נדבכי בקשת המחילה או הבעת החרטה מעצימים את ממד העונש, שכן הם מכוונים אותו למצבים הרגשיים של חמלת האחר, מניפולציה רגשית.

למידה

שינוי התנהגות בעקבות חשיפה למידע חדש.

פעולה אינטרינזית, בה אובייקטים, ובכללם סובייקטים מסויימים, בעקבות מידע שהתקבל ועוּבָּד באופן מסויים, משנים התנהלות מול אובייקטים, בכללם סובייקטים, אחרים.

שימושים

Share

Leave a comment

השאר תגובה