התכנסות דת מדינה

הוזמנתי למיסת 31/12, בכנסיה מקומית. לא הצלחתי לעניין שותפים. איך אמר החשמלאי המוכשר בן ה- 27- ו'נשמרתם לנפשותיכם', היא הגישה כאן. נסעתי לשכונת La Paz, צפון מערב אקרה.

חניתי כקילומטר מהיעד, הליכה מהירה, כ- 200 מטר מהכנסיה, מקומי נטול חולצה הרים ידיים ונהם מולי. לקחתי מעט שמאלה – לא נעים. הפעם השניה שנחשפתי ל'ייצוג אלימות', חיווי של מקום שוחר שלום.

נכנסתי לכנסייה הגדולה, מטבע הדברים אני ממתי מעט ה- obolo, וה oburoni היחיד.

באתי לשמוע שירה. גוספל, של שחורים אמריקאים.
קבלתי נאומים לפנים, חפירות לסרעפת pastore נערץ, לבוש מחלצות עד קרקפתו, עדוי תכשיטים עד שיניו.

המטיף – אין מלה אחרת לתאר את שילוב התוכן ואינטונצית דבריו – מבהיר שלא חשוב מה צאן מרעיתו הצביעו* והטיח בלהט:

"עליכם להתפלל שהמנהיגים הנוכחיים יקדמו את טובת גאנה.
לא חשוב למי הצבעתם.
התפללו כדי שגאנה תתפתח מעולם שלישי לעולם ראשון."

עף עם

"אלוהים נמצא בכל הזמנים, עבר, הווה, עתיד בו זמנית.
יש לי חבר באוסטרליה, הם כבר קבלו את השנה החדשה בעוד שכאן, בגאנה, עדיין 2017."

ומוסיף

"אין לך לסמוך על הצלחות או קשרים, אלא על אלוהים שאיתך."

"אלוהים הוא כל יכול. Time of enlargement. להגיד לאחר, מימינך ומשמאלך."


* בגאנה שתי מפלגות, New Patriotic Party – ו- National Democratic Congress המקבילה למפלגה הדמוקטית והרפובליקנית בהתאמה.

ב-סוף 2016, מפלגת NDC שנתפשת כזו שסרחה הוחלפה ב- NPP שלא מצליחה לגייס כספים בינלאומיים ולייצב את המשבר הכלכלי המתעצם אליו גאנה נקלעה וכעת מתעצם.

באופן מקרי, או שלא, השלטון בגאנה מוחלף באופן מתואם עם זה האמריקאי.


התפתחות אבולוציית פרט–חברה

  • פרט,
  • משפחה,
  • להקה,
  • שבט,
  • דת,
  • מדינה.
  • השלב הבא:
    ריבוי התחברויות אד הוק, קונקרטיות, מבחירה רציונלית.

תנועה מְ- לְ-

מצורך השרדותי לשיפור תפישת חיים.

מאינסטינקט פיזיולוגי על מצע גשמי לרעיונות אבסטרקטיים על מצע אמורפי.

מפשטנות נחרצת — לביקורתיות מערערת.

דת — מדינה

קונספט דת קדם לקונספט מדינה.
דת היא מבנה פשוט ועוצמתי יותר.
מצריך התארגנות פשוטה יותר, גם אם קונספט האל הוא רעיון מופשט יותר, וניתן להכלה מהירה ופשוטה יותר מאבסטרקטיות מבנה מדיני.

התפתחות אבולוציונית –
יכולת הפשטה של יותר פרטים שהפכו יותר חזקים,
עם שאיפה של קידום ורציונליות אינדיבידואלית,
התמירו את המבנה החברתי של פרטים אנונימיים זה לזה למבנה מדיני מורכב. אבסטרקטי.

גם מבנה דתי וגם מבנה מדיני,
יונקים את מהות קיומם

  • מהבנה שמבנה חברתי מסייע לפרטים לקדם את ענייניהם באופן יעיל יותר מאשר בתצורה יחידנית,
  • מאינסטינקט התכנסות פרטים להזדהות קולקטיביסטית,
  • מתפישה שפרט נחות ערכית ממבנה חברתי,
  • מספיחת ערך רגשי מהשתייכות לרעיון, מופשט גדול מפרט גשמי.

בהליך הָבניית המדינה, ריבונים שמרו על יחסי גומלין עם דת/ אל.

ריבונים עשו זאת, גם – אולי בעיקר – בשל הבנתם את אבסטרקטיות המבנה המדיני, ומתוך כך חששם שסמכותם יונקת ממקורות חלשים יותר, אבסטרקטיים מדיי עבור נתיניהם לציית לסמכות הריבונית, במצבי חוסר נוחות, ואותם נתינים יהיו תגובתיים לאל, בבחינת – פרט אולי לא יציית למדינה שאינה מגיעה אליו, ולאל יציית בכל מקום.

ככל שמבנה מדיני מתחזק יותר, יותר פרטים מזהים יותר רציונליות בטובתם הנתפשת, תופשים את קיומם כ'טוב' יותר ביחס לאלטרנטיבה, כך שלטון מדיני יכול להנתק מאלמנטים דתיים, המניחים פתרונות מוחלטים של כוח עליון מנהל, חורץ גיהנום/ גן עדן.

עם זאת, ברמה האישית, בשל רמת בגרות רציונלית שונה, ישנה כמיהת אמונה שונה בין פרטים לכוחות אלה.

דת, מאידך, ברמה המוסדית, מקיימת יחסי גומלין עם המדינה:

  • היא רוצה ומבקשת את מוסדות המדינה כפלטפורמה מסייעת לפעילותה מחד,
  • ומתנגדת ככל יכולתה למחיר שהו מוסדות המדינה מתערבים בפעילותה.

כעת

בישראל, בארה"ב, ישנה התנהלות ריאקציונית של תופעות חזרה לאלמנטים מסורתיים אמוניים. של מנהיגים שמבינים שבסיס תמיכתם הוא קונסרבטיבי אמוני, ולכן ישנה הזחה לכיוון מסורתי. זמנית.

בעתיד

עם הקידמה הטכנולוגית, התפתחות התקשורת והמוביליות, המכנה המשותף הגיאוגרפי המהווה בסיס להתקשרות בין פרטים, מאבד את קריטיות חשיבותו להתכנסות קולקטיבית הזדהותית.

על ציר זמן, במספרים גדולים, בתנועה בלתי רציפה ולא ליניארית, פרטים ינטשו את המוסדות הדתיים, ומבנים מדיניים שילכו וייחלשו יאבדו את זיקתפ.

עם זאת, כתנועה ריאקציונית לתהליכים אלה, יהיו מדינות שמאכלסות ריבוי פרטים עם סנטימנט אמוני מובהק שיעכבו את הפרדות הדת ממבנה מדיני.

Share

השאר תגובה