קונסרבטיביות רדיקלית

אחיזה תודעתית

אוקסימורון?

לכאורה [ברוח הביטוי הרווח בימים אלה, רבים משתמשים שגויות במונח ‘כביכול’], שמרנות רדיקלית היא סוג של אוקסימורון:
איך ניתן להגיע ל’קצה’ כלשהו בחתירה ל’ליבה’? להמשיך לקרוא קונסרבטיביות רדיקלית

Share

ריסוק שלטון החוק

נתניהו – טראמפ, פוטין, ארדואן

טראמפ, פוטין, ארדואן, מוסוליני, ההוא שלא אוהבים להזכיר,
כולם, כשעלו לשלטון ריסקו – טראמפ שואף – את רשויות החוק והמשפט, לחמו באליטות, אקדמיה, תקשורת, באופן יזום, מרצונם לחזק שלטונם, בהישען על תמיכת המונים.

נתניהו שונה מהם ב-
1. מרסק, אקטיבית את שלטון החוק אחרי שנים של שלטון, לא על ההתחלה,
2. נתניהו עושה זאת מפרקטיקת חששו מהעמדה לדין פלילי, לא מאידיאולוגיה.

Share

“לא בטוח שיש ללהט”ב מאפיינים של קהילה”

אמיר אוחנה

שר המשפטים הממונה בממשלת המעבר, שתמך באופן בלתי מסוייג בראש הממשלה, התבטא באופן המחליש את מעמד בית המשפט, שזוכה לקריאות בוז בכינוסי להט”ב, לכד את תשומותיי במשפט “לא בטוח שיש ללהט”ב מאפיינים של קהילה“.

אינני יודע לְמָה אוחנה התכוון. גם אינני מתכוון להתעמק בפרשנותו. להמשיך לקרוא “לא בטוח שיש ללהט”ב מאפיינים של קהילה”

Share

ימין שמאל

בתמצית

קונסרבטיביות
[- אמוניות, לאומניות, התכנסות הזדהותית, טוב-רע מוחלטים, הפעלת כוח]
פרוגרסיביות
[- חתירה לרציונליות, לאינדיבידואליות, לחופש פרט, לשיוויון, לשיפור הדרגתי]
הן הטיות לסנטימנט.
להמשיך לקרוא ימין שמאל

Share

פרקי פייק

פרק ראשון

אהוד ברקובו נראה אהוד ברק מצולם לפני מספר שנים בלכתו ברחוב אבן גבירול, תל-אביב, לבוש מגוחך משהו, חמוש ארנק קלאץ’, שכנראה אקדח בתוכו, לפי עדות נושאו.

פרק שני

ביום ששי, 7/6/2019, אהוד ברק פנה בפייסבוק בקריאת ‘השתגעתם‘, להימנע מלחזור על אותה פעולה – הצבת מועמדים זהים בבחירות – ולצפות לתוצאות שונות.

ניתן לראות בקריאה מפורשת זו, רמיזה לתמיכה בו, שיקראו לו לעמוד בראש המאבק להחלפת נתניהו, לחסוך ממנו את הסיכון וההתבזות האפשרית של התמודדות – Deus ex machina.

פנייה זו אולי, לדעתי מרפררת לאיינשטיין, שאמר, בתרגומי “יש רק שני דברים אינסופיים: היקום והטיפשות האנושית. לגבי הראשון אני לא בטוח.” ב’אינסופיות הטפשות האנושית’ איינשטיין, התכוון, שאנשים חוזרים על אותן פעולות ומצפים לתוצאות שונות.

פרק שלישי

אהוד ברק פייקובו מי שמציגה עצמה כעיתונאית, רות קרייתי, פרסמה תמונה של אהוד ברק בפתח אברבנאל, ושאלה למעשיו שם.

קרייתי קבלה תגובות, ודבקה בפייק עם תגובתה באמירתה “זה לא פוטושופ” כשהיא יודעת, שהתמונה היא תוצר פוטושופ, שכן היא תכתוב שכך בהמשך.

פרק רביעי

אהוד ברק פייק

אהוד ברק מזהה שעושים עליו סיבוב, מחליט לא להותיר את השקר ולהתייחס אליו. בהומור.

פרק חמישי

ehud barak fakeבו ‘מתוודה’ גברת רות קירייתי ש”הציוץ שלה עלה כבדיחה”, ונלקח למקומות אפלים.

כלומר, אחרי שאמרה ‘תתמודדו’ גברת קרייתי הפכה מהאגְרֶסור מייצר פייק ניוז, לקורבן מפני התגובה כלפיה.

פרק ששי

מוצאי שבת, גיל סמסונוב, פרסומאי, מזוהה כ’ליכוד’ עוד בימיו כיו”ר ארגון הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בשנות ה-80, מדבר במוצאי שבת בתוכנית רדיו על אהוד ברק כ’משוגע’.

פרק שביעי

אהוד ברקבו אהוד ברק ממשיך את מומנטום האירוע התקשורתי של קרייתי לכיוון הבדיחה, במובנה ההומריסטי – אינו מטעה.

פרק סיכום

אהוד ברק הצטלם בתלבושת מגוחכת לפני כמה שנים.

ברק התבטא פוליטית. השתמש בטרמינולוגיה של שיגעון.

עיתונאית, רות קרייתי, ערכה הדבקת פוטושופ שקרית שמרמזת שהאיש משוגע. כבדיחה.

רות קרייתי תייגה את מעשיה כ’אמת’, שאינה בדיחה.

אהוד ברק לא התעלם, פרואקטיבית, התלוצץ על היות הפייק ניוז.

‘איש רציני’ – גיל סמסונוב, התייחס לאבוד ברק כ’משוגע’.

רות קרייתי התלוננה על התגובות המילוליות מאיימות שקבלה – ‘עבר לעורך דיני’.

אהוד ברק התלוצץ פעם נוספת על הפייק ניוז.

מסקנות

סיוג

מס שפתיים: אכן פעולה אחת אינה מהווה תשתית לניסוח כלל תיאורטי.

:Having said that

אמירות

ההתנהלות המתוארת מהווה דוגמא של לרתימת מאורעות מציאות לדוקטרינה התנהלותית קונסרבטיבית אופיינית:

  • חיווי מציאות – צילום ברק,
  • ספיחתו לקידום אג’נדה קונסרבטיבית
  • באמצעות עיוות-אמת, שקר,
  • בידיעה ברורה,
  • היעדר מבוכה של המשקר – לגיטימציה הנובעת מקידום האידיאולוגיה
  • התמרה עצמית של התוקפן לקורבן.

התנהלותו של ברק, במקרה זה, תגובתו לשקר באמצעות הומור, מחמיאה לצד החותר לפרוגרסיביות.

אני יכול לומר שאינני מכבד את התנהלות רות קרייתי. זו התנהלות שאופיינית לארכיטיפים מקדמי תפישות קונסרבטיביות נוסח תועמלנים כ- יוזף גבלס, רוי כהן, בנימין נתניהו, יאיר נתניהו, רוג’ר סטון, ארתור פינקלשטיין, משה קלוגהאפט [לפי א’-ב’ שם משפחה] ורבים מובחנים מהז’אנר.
שכמותם מתוארים ב-“…ליריב המר שלא בוחל בכל שקר ומרמה על מנת לשמור על שלטונו…”
עוזי ברעם, הארץ 11/6/2019.

אינני יכול לומר, גם אם הייתי רוצה, שהתנהלות נוסח זו שנקטה רות קרייתי, אינה פושה בין פרוגרסיבים. תמר זנדברג צרכה כישורים אלה ממשה קלוגהאפט כדי להסתלבט על תומכיה.
אינני יכול לומר שתגובתיות נוסח זו שהפגין אהוד ברק מאפיינת התנהלות פרוגרסיבים,
אף שהייתי רוצה שכך יהיה.

מקורות

https://www.haaretz.co.il/captain/net/.premium-1.7341667

https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3763823,00.html

twitter.com

facebook.com

Share

ירצו יאכלו

אז זה הולך ככה

בשנות השבעים, עידן החשיפה למותרות ועדיין הטלת מכסי ייבוא גבוהים, הושת מכס על ייבוא קפה. כולל אישי, ידידינו עבר במסלול הירוק במכס.

המוכס, עיראקי לצורך העניין – מוכסים רבים היו עיראקים, אני יכול להעיד בוודאות בבית המכס ביפו. לא אשכח את קרגולה, ויחזקאל. פיני עמיתי לעמילות המכס, שעבד איתי, אמר שעיראקים במכס מפני שהם פקחים ומרושעים – פונה לחברינו ושואל “מה יש לך במזוודה?”

“אוכל לציפורים.” השיב הלה.

“פתח!” הורה לו המוכס.

ידידנו פתח ת’מזוודה. המוכס פשפש וראה שם שתי שקיות קפה. “מה זה?” שאל.

“אוכל לציפורים.” חזר החבריקו.

“וממתי ציפורים אוכלות קפה?” שאל המוכס.

“יירצו יאכלו” השיב לו.

Share

השמצה

אחיזה תודעתית

השמצה: אמירה על אחר שתחילתה במציאות, והמשכה בבדיה, שתכליתה הפחתת ערך על מושא ההשמצה.

כך, השמצה היא תמהיל של אמת ושקר כרוכים יחד, שחוברו על ידי מי שהתכוון להפחית ערך מהמושמץ.

Share

איך השרות?

אז זה הולך ככה

אחד, לא חשוב מאיזו עדה, הלך לבית התענוגות, שזה עתה נפתח.

פנתה אליו המדאם, ביררה את רצונו “מה אדוני מעדיף?”

“אוראלי, גבוהה, בהירה, רזה ומקועקעת.” פירט.

“אין על ליסה הפראית” מעידה המדאם “במסדרון, דלת שלישית משמאל, ממתינה לך.” להמשיך לקרוא איך השרות?

Share

ליברליות

יש לך את זה ביותר קצר? לא*

חתירה
למניעת
התערבות
במרחב
אחר.

להמשיך לקרוא ליברליות

Share

איפה ה רוי כהן שלי?

Where’s my Roy Cohn

מקור התמונות

רוי כהן דמות מרתקת; ייצוג מזוקק, בוטה, לרטוריקה מתחפשת לדיאלקטיקה – ניסיון לשכנעאת שומעיו באמצעות שימוש במכלול אמצעים וורבליים, לעומת ניסיון להגיע ל’אמת’ באמצעות מערכת מבחני שלילה:

שכנוע באמצעות
♠ אגד רכיבי קונסטרוקטים תודעתיים
כעובדות נתפשות
בהקשרי סנטימנטים מקדמיים, אמונות, תפישות עולם, מסקנות, הסברים, תיאוריות
♠ באופן מקדם
במודע
ו/או בכוונה מקדמית של המכוון
♠ אינטרסים כלכליים
♠ ו/או רגשיים של בעל האג’נדה,
♠ באמצעות מניפולציות תודעתיות,
פרשנויות שלא עומדות במבחן אמת או בהיגיון של מי שאינו בעל עניין בסיטואציה, על ידי מתיחות אמת, התעלמות מנתונים או עובדות סותרות, הכחשת אחרות,
שימוש בתימוכים שאינם עומדים בהקשרים לוגיים או רציונליים,
לעיתים שקרים,
♠ ולשווק אותה לשומעים באופן שעומד בקריטריונים של היררכיה פורמלית.

להמשיך לקרוא איפה ה רוי כהן שלי?

Share

הידרדרות לפשיזם איננה מקרית

לא בגרמניה, ולא בישראל

יואב רינון

https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-MAGAZINE-1.7200321#hero__bottom

“המהות של הזהות הישראלית־יהודית מכילה בתוכה, מבראשית, את פוטנציאל ההידרדרות לגזענות, משום שהבסיס שלה נטוע באופן עמוק בשאלות של גזע. אם לנסח זאת בצורה חד משמעית, הזהות הישראלית־יהודית היא במהותה, ובאופן בלתי־נמנע, זהות גזעית. הזהות הישראלית־יהודית, שנוצרה בשלביה הראשונים, עוד בטרם קום המדינה, כתגובת נגד לאנטישמיות ולאחר מכן לשואה, נוסחה, בכוונת מכוון, על בסיס של גזע, כך שתוכל להעניק לכל יהודי ויהודייה, על הבסיס הבלעדי של עצם היותם יהודים, את הזהות הישראלית הלאומית. יתרה מכך, הזהות הישראלית־יהודית הזאת עוצבה, במודע ובמוצהר, כתמונת מראה: תחילה של הגזענות האנטישמית ולאחר מכן של הגזענות הנאצית, אותה גזענות ששמה לה כמטרה לחסום כל אפשרות של הכלת היהודי במסגרת זהות לאומית כלשהי. הנאצים, שהפכו את חסימת הזהות הלאומית בפני היהודים לשלב ראשון בדרך להשמדתם הפיזית, יצרו מציאות חדשה שבה עיצובה של זהות יהודית הפך לשאלה של חיים ומוות, פשוטו כמשמעו. זהות יהודית זו היתה חייבת להיות הפוכה וזהה בו־בזמן לזהות של היהודי שיצרו הנאצים: הפוכה, משום שהיא פתחה את אותה הדלת שהנאצים סגרו; וזהה, משום שהיא נשענה על אותו בסיס בדיוק — הגזע.”

להמשיך לקרוא הידרדרות לפשיזם איננה מקרית

Share

פטריה שחורה, וייטנמית

תסמונת הלא רלוונטיים

אחד, לא-חשוב-מאיזו-עדה, התעורר ונחרד לגלות שביצה שלו – שחורה.

התבאס, מישש, לחץ, פיצ’פץ’, קבע תור לרופא.

הדוקטור שאל לסיבת הגעתו “אשך שלי השחיר” ענה.

הדוקטור הורה להפשיל ת’מכנסיים, הביט בביצה ופסק “פטריה שחורה וייטנאמית. לעקור!”

ההוא נלחץ, רצה סקונד אופיניון, אץ לאורולוג בכיר, פשט תחתוניו ולפני שתיאר את הבעייה הספציאליסט שהציץ חרץ – “פטריה שחורה וייטנאמית. להסיר!”

בכל זאת, אשך.
נסע לוייטנאם, לסמכות העליונה לענייני פטריה שחורה וייטנמית.
המומחה הורה להפשיל ת’מכנסיים, בחן את שק האשכים.

הבחור שאל “פטריה?”
הספציאליסט הנהנן.

“שחורה?” ווידא.
“אהההם” אישר, הפרופסור.

“לחתוך?” שאלה באימה.
“אין צורך” נענה “תיפול לבד!”

 

Share

מינורי במכירות, שיווק ושרות בעזרת השם

בס”ד

מסתובב ברבי עקיבא, בני ברק. מה? אני כבר לא שומע, מכון שמיעה.

מקדים מעט, מחנה את האופנוע, מול ‘טלית ברמה אחרת’; על חשמל? סוללות? נטענת?

להמשיך לקרוא מינורי במכירות, שיווק ושרות בעזרת השם

Share

פגוש פוגייש פגשתי – הֶצְלֶב אהדה ספורטיבית

מוקדש* למיומנים** מקדימי התכנסות הזדהותית**** להערכה רציונלית***** בהסכנה******

סנטימנט קודם

להבנתי, סנטימנט התכנסות הזדהותי קודם להערכת מצב רציונלי.
להמשיך לקרוא פגוש פוגייש פגשתי – הֶצְלֶב אהדה ספורטיבית

Share

מינורי אל-זמני

אם סמוטריץ’ הוא שעון כרונוגרף שלושה תת-שעוני סטופר,
חזן הוא שעון צלילה,
אתה שעון מכני רגיל.
מכניקה דומה, הבדל בסדרי גודל.

אני שעון שמש/ אלקטרוני.

התייחסות לתוכן, לערכי תפישת עולם.
בשל גישה ממכניקות מחשבה שונות, הטיפול של כל אחד מאיתנו שונה מהותית.

להמשיך לקרוא מינורי אל-זמני

Share

גרגור, קול חרוך, יורד, נמשךךךךך

קרקור חול חורק – לעשות קולות

ביידיש, כלומר באנגלית, זה נשמע טוב יותר.


במהלך השנים האחרונות, שמעתי משחקי קול. בעיקר באנגלית, בתרבות האמריקאית. קחו עוד קצת – יגוייר – מגוייר, בעצם רגעים אלה – לוקלית, יעוברת, מגיע לכאן. להמשיך לקרוא גרגור, קול חרוך, יורד, נמשךךךךך

Share

סוציאליזציית החשיבות

כשפרט פחות חשוב, שקול בחשיבותו לפרט החשוב ביותר.

רלוונטי לסיפור סיפור,
או סתם, לניהול חיים.

ולהיפך.

מה זה להיפך?

Share

משקפיים ומגבעת

‘ארררייפוטייפובסקי’, חיקינו את המורה לכימיה, הקפוצה מרומניה. למד איתי בכיתה י’. שנה. עלה מבריה”מ, טשקנט, טרם התפרקותה ל’חבר העמים לשעבר’ בעליית שנות ה-70. ביטחון עצמי של אי אפשר עלי. עור חלבי, גבוה ובה בעת בריון מוצק בתצורה הגוצית דחוסה, בנוסח מרימי המשקולות או המתאבקים מהקשת הטטרית – אוזבקיסטן קירגיסטן טג’קיסטן קזחסטן טורקמניסטן אזרבייג’ן גיאורגיה. הרכיב משקפיים ייחודיות, עבות עדשה ומסגרת שחורה, עבה אף יותר. להמשיך לקרוא משקפיים ומגבעת

Share

ה’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

היסק

פרק ד’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

תפישה רציונלית

חתירה לרציונליות נמנעת מרומנטיקה, מגיעה למסקנה באמצעות דיאלקטיקה מערערת, היררכיית סיבה–תוצאה, שיישומה מהווה כר נרחב לפרשנות במהותה.

הומור

הומור ‘מתוחכם’, נשען על אלמנטים בלתי ישירים אלה.
להמשיך לקרוא ה’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Share

ד’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

סוגיות פופוליסטיות

פרק ג’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

טביעת אצבע תודעתית

מאפיין תפישתי זה הוא ‘טביעת תודעה’ שנטבעה עם התפתחות אינטלקטואלית, על מצע גנים והשפעה סביבתית כוללת – ייחודית לאדם, במובן שמאפיין אותו.

שינויים מינוריים, כבטביעות תודעה אופייניות ייתכנו עם חשיפה מודעת לתכנים ומתודות, שאורגנית, תודעה עם מאפיינים שמרניים נמנעת מהם.
להמשיך לקרוא ד’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Share

ג’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

פופוליזם

פרק ב’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

סוגיות תוכן

פרט

התייחסות סובייקט לעצמו, לפרטים עמיתים בחברה איתם הוא בממשק.

חברה

אוסף פרטים עם מכנה משותף תפקודי הזדהותי מתמשך, ביחסי גומלין ביניהם – מעבר למשפחה – קבוצה, קהילה, שבט, לאום, דת, מדינה.
להמשיך לקרוא ג’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Share

ב’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

≠ מיידיות פופוליזם

פרק א’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Statements

תקשורת קונסרבטיבית פופוליסטית,
החל מתחילת המאה העשרים, בריבוי תרבויות,
נמנעת, בחלקה במודע וביתר באינסטינקט, משימוש ב –
בביטויי אנדרסטייטמנט, מורכבות דיאלקטית, יושר אינטלקטואלי, ניואנסים או סאבטקסט.
להמשיך לקרוא ב’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Share

א’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

המעטה, מורכבות, יושרה, דקויות, נגזרת ≠ מיידיות פופוליזם

מיץ התמצית

רתיעה ממורכבות,
רוצים מהבטן,
לא מכילים
– אנדרסטייטמנט,
– ניואנסים,
– סאבטקסט.
פשוט, רגשי. לתחוב עם מקל בייסבול לפנים.
‘דווקא’, קורבנוּת, ייחשבו כרציונל רהוט ומנומק היטב.

בעידן ריבוי המדיה העכשווית, כאשר רוב צרכני התקשורת בהוויית – FOMO, כדי לקדם מסרים עליהם להיות פשוטים, ישירים, מרהיבים, מעוררי הזדהות. תחכומם השפתי יצטמצם לשימוש במטפורות ישירות מקדמות וייצוגים פשוטים מדגימים. מניעת מסרים מורכבים או אלגוריות מכבידות.

אמצעי תקשורת עכשוויים – הפצת מידע וצריכתו נעשית בעיקר באמצעות מסכים לתצורותיהם – יעילים להנפצת מסרים קונסרבטיביים אמוניים, לאומניים חותרי התכנסות קולקטיביסטית, בשל מיידיות ופשטות תכניהם שמאפשרת יעילות בהעברתם.

הבנת רעיונות מורכבים, חותרי רציונליות, ליברליות, זכויות פרט ושיוויון מחייבת קריאה, הבנה, ערעור ובקרה, שחלוף רעיונות פרסונליים. תנאים מקדמיים אלה הם סוג של הטיה אישית, התפתחות אינטלקטואלית שפתית, מוגבלת בהתפתחותה.
מסרים מורכבים אלה בתכלית ‘משכנע’ אינם ניתנים לשינוע יעיל לתודעות שאינן מוטות לצרוך אותם.
להמשיך לקרוא א’: אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט

Share

המנונים

מסתלבטים? על כולנו?

הולכים ל’שמחות’, אירועים, חתונות?
עומדים ברומנטיזציה, סימבוליות, תעוקת תחושת הריגוש והעליצות המעושה?

“של האחר היה פתטי, שלנו היה מרגש.”

להלן דוגמאות נבחרות; להמשיך לקרוא המנונים

Share

מדינה – אבסטרקט

התפתחות

אהבת מדינה

תמצית

קונספט מדינה,
בקונפיגרציה הנוכחית,
וכן של דת,

הוא תפישה רעיונית, אמורפית, אבסטרקטית, של מושגים אמוניים נשגבים*,
שלתפישתי, ניתן להגיע אליהם מתוך אבולוציה צמיחתית, אורגנית בתוכם,
בהנחלה תמימה או הטמעה נכלולית,
לא באופן עצמאי רציונלי – של תודעה שלא התעצבה לתוך הקונספט.

להמשיך לקרוא מדינה – אבסטרקט

Share

אהבת מדינה

התכנסות הזדהותית

אני/ הוא, אוהב את המדינה‘, הדגש, ה’ הידיעה, הוא על המדינה בה המצהיר אזרח.

מה זה ‘אוהב את המדינה’? עוד אחד מהמשפטים מובנים לכולם, ובה בעת טעונים באופן כזה, שלא מכיר שניים שהיו מנסחים באופן דומה את משמעותו.
אלה הצהרות עצמוניות, תיוגי אחרים ככאלה המאוהבים במדינתם,
מקובלים על כל ואינם מובנים – מפתה לומר לאיש, ומסתפק ב – לי. מעוררים את השתאותי. להמשיך לקרוא אהבת מדינה

Share

מינורי בפריבילגיה

רוכב על הירקון דרומה, לעבודה, משתחל בין נתיבים בתנועת חול המועד כבדה.

כמה עשרות מטרים לפני, שלושה שוטרים ליד ניידת מנופפים לכיווני במרץ. נראה שאורבים לדו-גלגליים. אני נוקש על מפתח הלב, מסובב ימינה שמאלה כף יד פרושה בתנועה אוניברסלית are you talkin to me?

כן, מאשרות בהנהוני ראשים נמרצים שתי שוטרות ושוטייר.

להמשיך לקרוא מינורי בפריבילגיה

Share

רצון בוחר – אין חיה כזו

פרשנות תמימה/ מניפולציה

פרקטו פוליטית

רצון בוחר סינגולרי, הוא ברזולוציה של שלשול פתק הצבעה יחיד, למפלגה שהבוחר רוצה לחזק בקולו היחיד.

בריאה של סכימת רצונות יחידנים, לכלל יישות אחת ‘הבוחר אמר את דברו, ש…’, אינה נסמכת אלא על פרשנות או מניפולציית הדובר.

בהליך מורכב ואמורפי כבחירות, לעיתים קרובות, נעשה שימוש בביטויים נוסח ‘רצון הבוחר’ לגווניו. להמשיך לקרוא רצון בוחר – אין חיה כזו

Share

כבד אותי ואת דעתי

לא אשנה את דעתי

במקורות יש התייחסות למי שרודף אחרי כבוד, ואויה, הכבוד בורח ממנו.

מצביעים רבים מסבירים את הצבעתם כהצבעת ‘מחאה’, דווקא.

וזה מרהיב. יכול להיות שיש מי שגוזר את עמדותיו, כ-דווקא בשל תפישות אחר?

מאיזו נחיתות בוחר כזה מגיע, שמצביע פוליטית בסוגיות פרט–חברה–ריבון בשל כך שאחר מזלזל בו? להמשיך לקרוא כבד אותי ואת דעתי

Share

סנטימנט – תפישת עולם

הבחנה

תמלול הזדהות אישית עם ערך(ים) מוצע(ים),
תמלול מערכת הקשרים של ערכים אוניברסליים.

Share

התכנסות הזדהותית

לא, אינני מְחָדֶש

קלישאה

בסוף היום,
ובתחילתו,
בחירה פוליטית – התכנסות הזדהותית.

החשוב – מה בסוף,
המעניין – מה באמצע.
הקובע – מה בהתחלה. להמשיך לקרוא התכנסות הזדהותית

Share

הצבעה אסטרטקטית – חדקרן

אין חיה כזו, אוקסימורון

תמצית

בחירות, הצבעה לשלטון היא אחת הפעולות, אם לא ה, המשקפות מירבית את יישום החלת השקפת עולם של פרט.

בוחר שהעיד שהצביע ‘אסטרטגית’, מבטא את מכלול העדפתו, בנימה אפולוגטית, מבטא אי-נוחות מהצבעתו.

התזה

פרט, מבחירה, אינו פועל בשונה מתפישת עולמו. להמשיך לקרוא הצבעה אסטרטקטית – חדקרן

Share

בזוקה וחבורתו, יום הבחירות

שיחלופי אמפטיה, הדדיות תפישתיות עאלק

אפילוג

בזוקה וחבורתו טרום בחירות

כמה מחבריי ימניים. כלומר בעלי תפישה אמונית לאומנית שוחרת התכנסות הזדהותית על ההשלכות התפישתיות והיישומיות הנלוות להשקפה, כשהשוני ביניהםהוא במידת העצימות מופגנת. הלטנטית די דומה.

אני ראשון להודות, שבין חולשותיי, עשרות פגמיי, מאות ליקויי, אלפי כשליי וריבוא החמצותיי זו היא מהפחותה שבהם, אם כי, גם כבשאר חסרונותיי, אינני מתנאה בתקלה זו. להמשיך לקרוא בזוקה וחבורתו, יום הבחירות

Share

אווילות המעטים – Folly Of The Few

בסוגיות פרט–חברה–ריבון
אינני חולק את חכמת ההמונים – Wisdom of the crowds
אלא,
אני בטפשות מעטים – Folly Of The Few.

ללא ה’ הידיעה, שכן, טפשות מעטים איננה מסויימת. היא מתבזרת.

Share

סדר חשיבות

cogito, ergo sum

מקובל לומר,
לא חשוב מה אומרים, חשוב מה עושים.

ואני גורייס:

חשובה עשייה,
ועוד יותר אמירה,
והכי חשוב – חשיבה.

Share

חברתיוּת: קידום מגזר, תפישה

ייצוג מגזרי – אידיאולוגיה אוניברסלית

מפלגות
על פי רוב, בשונה ממפלגות שעוסקות בנושא אחד, ‘עלה ירוק’, ‘גמלאים’, די נדיר,
ולחילופין די נפוץ, סופרמרקט רעיוני כ-‘יש עתיד’, ושוק תפישתי כ’כחול לבן’
ממקמות עצמן באחו סוגיות פרט–חברה–ריבון במקום מסויים על המשרעותיים.

על פניו, מפלגות כ- ‘חד”ש’, ‘יחד’, ‘כולנו, ‘מרצ’, ‘ש”ס’, מקננות בהיבטים כלכליים סוציאליים באותו מקום באחו.

ולא כן הוא – ישנו הבדל מענה למגזר לעומת תפישה כוללת: להמשיך לקרוא חברתיוּת: קידום מגזר, תפישה

Share

כחלון ללכת בלי להרגיש עם

כשל כחלון

טעות כחלון
כחלון הוא ליכוד מחוץ לליכוד.
כחלון נסמך על מצביעים עם היררכיית ערכים ליכודניקיים קלאסיים. כ-שלו.

הטעות של אחרים
חשבו שיש מצב בו יחבור למפלגות שאינן ליכוד. הוא לא. כך הפעיל לחץ על נתניהו, והעלה קרנו בפני מי שנמצא משמאולו במפה הפוליטית. להמשיך לקרוא כחלון ללכת בלי להרגיש עם

Share

לכו ל- VAR

בכדורגל, אוהדי הקבוצה המבקיעה בטוחים במלוא הסנטימנט המייחל, שהשער חוקי.
אוהדי הקבוצה האחרת משוכנעים בשיאי רִגְשָה מתגוננת, שהגול פסול – פאול, אופסייד, לא עבר במלוא היקפו.

אוהבי נתניהו, הלומי האהדה, בעלי תפישה דמוקרטית בוסרית, ישירה, פופוליסטית, שוחרת יתר משילות, מייחלת לריבון אהוב מייצג לאום בטוחים שלא דבק בו רבב.

מתעביו, משובשי הדעת מחרדתם מדמוקרטיה מופרעת איזונים, נטולת בלמים, משוכנעים שפשע. להמשיך לקרוא לכו ל- VAR

Share

בזוקה וחבורתו טרום בחירות

עתידות

פרולוג

מוקדש באהבה לחובבי הפוליטיקה.

מהיכרותי את המצב טרום הבחירות הם מתחבטים, האם ראש הממשלה מעורב בשחיתות הצוללות.

מהיכרותי אותם, את נחרצותם, אני משוכנע שהם בטוחים בדעתם. להמשיך לקרוא בזוקה וחבורתו טרום בחירות

Share

פגוש פוגייש פגשתי – ישבנים חופשיים, משולחי רסן

על מרחב וגבולות – ומי המתגונן?

מרחב

מרחב: נפח שאובייקט תופס

מרחב תודעתי עוטף נפח פיזיולוגי בממדי זמן, זיכרון, קרבה פיזית. בשל חוסר ממשותם, מהווים כרי דיון, מחלוקת, על ריבונותם.

מכיר מי שמניח רגליו על שולחן?

בישיבתו, דורך עם נעליו על כסא?

של מי מרחב השולחן?

שלו? שלי? של שנינו? לא של אף אחד? של ריבון? להמשיך לקרוא פגוש פוגייש פגשתי – ישבנים חופשיים, משולחי רסן

Share