משך קריאה: 1 דק', תלוי כמה שניות יש לך בדקה
או אופנוענית לפיזיקאים
אופנוע נע בנתיב ימני על כביש דו מסלולי, ב 90 קמ"ש.
נכון גם לאופניים במהירות שיוט.
הנתיב השמאלי גבוה מהימני בכמה סנטימטרים.
יש מגרעת שיש לחצות אותה.
ברור שהציר האופקי של האופנוע מוטה, גם אם מעט, לכיוון שמאל, כדי לבצע את הפניה.
האם, בעת תקיפת הגלגלים את המגרעת, על האופנוע להיות
- ניצב, נייטרלי למגרעת?
- מוטה לשמאל, בזוית חיובית, לכיוון המגרעת?
- או לימין בזוית שלילית, למגרעת?
תשובה זו היא ספקולציה.
מי שינסה בפועל להשוות כמה שיטות יגמור עם תשובה מוסמכת יותר:
הנחת המוצא היא שבשעת המפגש עם השפה, השפה תפעיל כוח על האופנוע לכוון של הנתיב ההפוך. לכן אני רוצה לבוא במצב שהאופנוע מפעיל כוח שיתנגד לכוח הזה באופן טבעי.
ברור ש"השכבה" לימין מתאר מצב כזה, אבל – אם ארכב בקו ישר ואשחק עם הטית הגוף, מרכז הכובד של האופנוע לא ישתנה. יתכן שעדיין עדיף להטות את הגוף שמאלה כדי שהאופנוע יטה ימינה אבל זה רק הזוית של הגלגל ולא כוח שמגיע לכביש.
אלטרנטיבה שאפשר לשקול, בהנחה שיש מרחב תמרון, היא כזו: להתחיל מחלק ימני של הנתיב, לבצע פניה שמאלה, לפני השפה לעבור לפניה ימינה באופן שחצית השפה תעשה תוך כדי הפניה הזו. ההטיה של האופנוע תהיה ימינה אבל מה שיותר חשוב שהאופנוע יפעיל כוח (מדומה אבל לא חשוב) על הכביש שיתנגד למכה של השפה.
באופניים, שרגישים יותר: ימין, בזווית שלילית, כדי למזער את הסיכון להחלקה, או במידה והכישורים הטכניים לא מספיקים – ניטרלי.
תומר – שותף להבנתך, אין לי את הסימוכין המדעיים לנושא.
יופי אני רואה אידיש פראקטית בבלוג רווח נטו בחודש הקרוב אלמד את כל המושגים, ואתן לך בייזאלע בטוסיק הלבן שלך ויהפוך לך אותו לאדום…
ניצב נוטראלי למיגרעת
זוית חיובית למגרעת כמצויר בציור עליון
הטיה לשמאל
אינטואיטיבית- ימין לא!