הבחנה בין שמרן לקונסרבטיב

ניואנסים קונסרבטיביים שמרניים

תמצית הבחנתית

דומים.
שוני?
– בסמיכות אידיאולגית,
– במוכנות להקצאה אנרגטית,
– בתוכן [- משני, תחליפי.]

בקצת יותר – השתייכות ארגונית

שמרנות היא דבקות ברעיונות שמקדמים תפישות

  1. סדר תודעתי,
  2. הזדהות התכנסותית קולקטיביסטית ערכית.

מוטיב השמרנות ההשרדותי-נזהר – פיזיולוגי, עלום לי.
ייתכן שאבולוציונית המאפיין שימר את הפרטים ביער בזהירותם מהולכי על ארבע עטויי פרווה, ונטולי האינסטינקט נכחדו אבולוציונית.

עם זאת, על

  1. מצע אישיותי של כמיהה לסדר,
  2. זהירות כמאפיין התנהגותי,
  3. דמיון המאפשר הכלת תפישות תודעתיות של ארגון וסדר על מכלול מציאות,
  4. ובעיקר, יכולת הפשטה המסוגלת להכיל ייצוגי רעיונות של כוח עליון מארגן, חומל ומעניש, אם רק… – בהתאם לווריאנט הרלוונטי.

סוכני הטמעה קולקטיבית – הורים, סביבה חברתית, מחנכים, מוסדות שלטון ואכיפה העבירו מסרים שמרניים במכלול תחומי חיים.

מסר שמרני

תוכן שתכליתו

  • בניית סדר תודעתי שאינו ישירות כפוף לחוקי ההיגון ואינו ניתן לערעור רציונלי,
  • ייחוס להשתייכות לקבוצת האנשים שקבלו על עצמם סדר זה ערכיות מעצם ההשתייכות הקולקטיביסטית, ומתוך כך חשיבות עצמאית לקיום הקולקטיב מעבר לטובת פרטיו.
  • התוכן – משתנה בין קולקטיב לקולקטיב.

מכיוון שהתוכן אינו רציונלי, הוא אינו כפוף למבחני תקפות והפרכה הפרכה תצורתו שונה מתוכן מדעי, הוא רפיטטיבי, אמור למשוך את העין ואת הלב [סנטימנטים, משער, מאוחסנים במוח.]

המשתנים, הווריאנטים, האייקונים, האליאסים לרעיונות הסדר וההתכנסות – אלה אף שנתפשים כמהויות מאג’וריות – הם מינוריים; אל, דת, מדינה, מנהיג, קבוצת ספורט.

מכיוון שמחשבה שמרנית חולקת מכניקה דומה, טיפול באשכולות סנטימנטים דומים, פרטים חולקים ערכים מוטי סנטימנט ארגוני השתייכותי, דתי, אמוני, לאומני, אהדה ספורטיבית, ברמות שונות, ובמעגלים חופפים שכן הווריאנטים משתנים, שפונקציה של תודעת פרט על מצע חברתי של סוכני תודעה.

החלת אמונה

שמרן תפישתי, אמוניסט שואף להחיל את אמונתו על הכלל משלושה טעמים דומים בחשיבותם ההיררכית:

פנימה

מכיוון שאמונה אינה עוסקת ברציונליות, תוספת מאמין מצטרף מעמיקה את האמונה, מנרמלת אותה, כשנוטש מערער.

החוצה

בסיס אמונה מתכנסת הזדהותית קולקטיביסטית מגדרת עצמה על בסיס קיומי, עליה להתעמת ולחדד את ה’אנחנו’ להתגונן מפני האיום הסביבתי אקטיבית ופסיבית.

למעלה

בליבת האמונה – האל המדינה, יש לרצות את התפישה.

הבדלים

כך, הבדלים בין פרסונה שמרנית אחת לאחרת, הוא תוצר של תודעה פרטיקולרית על מצע סביבתי:

  1. סמיכות תפישתית
    מידת ההזדהות עם תמצית האמונה
    מידת ‘חרדיות’
  2. הקצאה אנרגטית
    מידת המוכנות לייחד משאבים ליישום הרעיון ולהגן עליו מפני פגיעה או הפרכה,
    מידת ‘אדיקות’
  3. מהות התוכן – הוא המשתנה, הווריאנט, האייקון, האליאס ל,
    אמונות, פרדיגמות, ציוויים, טאבויים, איסורים, מצוות, ציביון, טקסים, סמלים, תפילות – תלוי מקום, זמן פרסונה, זניח להבחנה.
    זה גברת הגברת הזקנה, ההוא השדים האדומים, הקול והצבע שונים, והמכניקה זהה, חולקת ערכים דומים במינוני סמיכות והקצאה אנרגטית שונים.

המודל המוצע משקף שמרנות כתכונה של בעליה שמתבטאת בתמהיל דת, אל, מדינה, ארגון, קבוצת ספורט. המתכנס לאחד מהם, יש לצפות שיתכנס גם לפחות לחלק מהאחרים.

לשמרנות מאפיינים מובחנים.

חוסר היכולת לחיות באי וודאות, חתירה לפתרונות ולסדר, התנגדות לשיוויון שמייצר אי סדר – (ר’ יעקב בורק) מסקנה שלא הגעתי אליה עצמאית, ייתכן ששמרנות מנציחה סדר קיים, גם אם ‘לא הוגן’ כפרקטיקה נמנעת מכאוס.

אבן הבוחן העיקרית לתפישות קונסרבטיביות היא התייחסות לאמונות ופרדיגמות כמהות עצמאית, מעבר לפרקטיקה;

בחינה וערעור על אמונות או תפישות מקדמיות, נתפשים כ’כפירה בעיקר‘, כחולשה במקרה הקל ואיום קיומי על הקולקטיב – לא בהכרח על פיזיולגיית הפרט, אלא במקרה קיצון.

לבחינה וערעור נלווים תיוגי ‘חולשה’ עד ‘בגידה’ ופעולות אקטיביות מונעות בחינה וערעור.

ווריאנטים נעלמים

אותם ווריאנטים שלא עומדים בבקרה רציונלית – אמונות, טקסים – מתמעטים, נעלמים, מתמוססים בבחינות מערערות של בקרה רציונלית, ויישארו רק בבחינת ‘טעמים’, אולי נוסטלגיים אם ייהפכו לערכים אסתטיים.

תנועת ההעלמות נעשית על ידי פרטים משילים ווריאנטים שלא עומדים במבחני בקרה חברתיים או תפישות אישיות, ואימוץ ווריאנטים רכים יותר. פרטים עושים זאת כדי להעלות את רמת חייהם, להשתחרר מכבלים מגבילים, כאקטים מקומיים, שמשפיעים על מכלול חברתי.

על ציר זמן, חברה מסורתית כהודית

  • תשמור על מאפיינה,
  • באופן הולך ופוחת.

פרקטית, בצד התנאים שאפשרו והובילו לחברה מסורתית בתצורתה העכשווית, התווספות טכנולוגיה, תקשורת, מקצועות חדשים, אמצעי הקיום המתווספים מטשטשים במידה כלשהי את התפקידים המסורתיים של ההחברה.

עולם הולך ומאיץ שינויים, חשופים תקשורתית, מעמיד בפני פרטים אתגרים בעייתים של יכולת ועלות לשמירת מבנה ריבוד חברתי על בסיס קסטות, דתי, או מגדרי לשימור מעמדי כפי שהוא, והוא בתהליך, התמוססות, איוד, הדללות הדלדלות, מפני סדרים רכים יותר, חותרי עירוב שיקולים רציונליים, מעומתים עם נרטיבים שכושלים להתעמת עם רלוונטיות.

בשוליים, ישנן תופעות של ריאציות מקומיות, זמניות, של חיעוט יחסי של אנשים.

במבט-על התנועה אינה ליניארית, לא רציפה ואינה מסונכרנת.

הקדמה

לאור פירוט עקרונות מחשבה קונסרבטיבית,

הסתייגות

אבהיר, שהמסקנות אליהן הגעתי נסמכות על הערכתי את המציאות הנתפשת על ידי. סובייקטיבית לחלוטין, גם אם שואפת להיות חפה ככל שיכול מהטיות אישיות.

אין לי לא יכולת ולא עניין לתקף את הממצאים שהגעתי אליהם באמצעיי המוגבלים, והייתכן מוטים בשל השקפת עולמי.

כלומר, הייתי שמח שיהיה מי שייצור מחקר מנבא על דפוסי מחשבה אופייניים, לי יש עניין רב בכך, אך אין לי עניין בתרומה אופרטיבית לכך, שכן אין לי תרומה פרודוקטיבית.
אשמח שאחרים יתקפו, לבחון ולעמת את מסקנותיי עם כלים אמפיריים.

חשוב לי יותר לשכלל, לכוונן ולדייק את מסקנותיי, מאשר לאושש הנחות מקדמיות.

התכנסות

Все счастливые семьи похожи друг на друга, каждая несчастливая семья несчастлива по-своему.

“כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו. כל משפחה אומללה היא אומללה בדרכה שלה.”

תפישות קונסרבטיביות דומות אחת לאחרת. מכניקה מתכנסת באופן דומה לרעיונות דומים.

נתניהו מוצא שפה משותפת עם פוטין, שמעדיף את טראמפ על הילארי קלינטון.
נתניהו מוצא אזניים אוהדות בהודו המונהגת על ידי נרנדרה הלאומן, ובמדינות עולם שלישי שאינן מזוהות עם פרוגרסיביות ליברלית.

קונסרבטיביות מול ליברליות

אם הווריאנט בקונסרבטיביות, הריבון, הטקס, ההסמלה שונים, הערכים זהים.
השוני מקומי, גם אם נתפש כהרה גורל אצל הרב, הכומר או הקאדי, או ביישום על ידי המתים על קידוש השם, הצלבנים, או שאהידים, אך זהו ווריאנט בתבנית מהותית רחבה יותר.

פרוגרסיביות ליברלית מתבדרת; מי שפורק כל סדר, הוא בלתי סביר, והווריאציות החורגות מהסדר המקובל הן אינדיבידואליות ורבות מספור.

Share

Leave a comment

השאר תגובה