אחו פרט – חברה – ריבון

מרחב שלושת הקודקודים והממדים

סוגיות פרטחברהריבון
 – ‘ריבון’ במובן שלטון, משטר, השלטון בפועל,
הן אחו בו קינון התארגנויות פוליטיות,
מרחב המהווה מרעה ללחיכת הטיות בוחרים על פי נטיותיהם,
פועלות אקטיבית לספוח תמיכת פרטים בפעיליהן
לייצוג אפקטיבי של תפישות אותן ההתארגנויות מבטאות.

האחו הוא תלת ממדי במובן של היררכיית עדיפות על שני הממדים האחרים – מי משרת את מי, מי עליון על מי.

גרעין תפישה

בתפישות המקננות במרחב שלושת הקודקודים ישנו
מתח מובנה על ציר חופש פרט––מבנה חברתי הדוק.

האם ייעוד חברה הוא איפשור מיקסום רצון פרט,
או,
למבנה חברתי ייעוד עצמאי, כשתפקיד הפרט הוא לתמוך בכך.

האם תפישה של
סובייקט כזמני ובר חלוף, הוא הבסיס והתנאי לקיום חברה כהתארגנות,
וככזה הוא עליון או נחות
על תפישה מתכנסת הזדהות קולקטיביסטית, יונקת לגיטימציה מ’בורא’, ‘קדושה’, ‘גורל’ – תפישות ערטילאיות המתכתבות עם כוחות עליונים על פרט.

 

האם פרט אחראי על מתן חיים, מותו שלו נתון להחלטתו,
או שלקולקטיב יש אחריות-על על חיי פרט, ועל רווחתו עד איזו רמה?

    • השלטת שיוויון כלכלי,
    • רווחת אוכלוסיה מוחלשת או מודרת.

נפח ותלת ממד, ווקטורים

האחו – יכול להיות שזה בכלל אקווריום? – התלת ממדי, מכיל נקודות מיקום על המישור, ועם זאת, פרטים עם תפישות דומות – ממוקמים בקרבה אחד לשני, נמצאים ברמות גובה שונות, שיכולות לבטא:

  • מידת קרבתם לאידיאולוגיה התפישתית המנוסחת והם תומכים בה,
  • מידת האנרגיה שהם מקצים לשימור/ קידום תפישתם,
  • מידת הטייתם להיותם קשובים ל
    • עצמם, בנסחם תפישותיהם,
    • לסוציולוגיה המקיפה אותם,
    • לריבון, דמות משפיעה. 

מותגים

המתח הדיכוטומי בין תפישות אלה, לאורך ההיסטוריה, בריבוי מקומות הוא הבסיס ל-

  • ימין – שמאל,
  • קונסרבטיביות – פרוגרסיביות,
  • שמרנות – ליברליות,
  • רפובליקנים – דמוקרטים.

אם למנות כמה מהמותגים המוכרים בעולם. 

 

הטיות על משרעותיים

Share

9 thoughts on “אחו פרט – חברה – ריבון”

השאר תגובה