שמרנות ליברליות
ימין-שמאל, שוחרי ביטחון-שוחרי שלום, קפיטליסטים-סוציאליסטים, מקדמי משילות-מקדמי זכויות פרט, ספיחת כוח לרוב-ויתור לטובת מיעוט, הידוק הסדר לטובת בטחון חברתי-ריפיונו לטובת חופש, עשייה חזקה לטובת הרוב הממורכז עם מחיר פגיעה בשוליים-עשייה פחותה הנזהרת מפגיעה בשוליים, התייחסות למחוות-המנעות,
הם ועוד, בנים, נכדים, נינים ובניהם
לאבות, אולי אמהות, של ליברלים ושמרנים.
עוסק בשרטוט הקו נמפריד בין הגישות.
בהפרדה זו מככבות דמויות ארכיטיפיות, המהוות קצה אופייני.
אניח ש-
- רונלד רייגן כמייצג שמרנות,
- ברק אובאמה כמייצג ליברליות.
(- קשה למצוא מנהיגים, נושאי משרות, בכלל, ליברליים שחרגו מתפישתם העצמית כ'ליברלים' 😳 .)
וישנן דמויות מרתקות לא פחות, ההיברידיות.
אלה שלא נופלות בין הקטיגוריות, הקשות לאבחנה.
מה הן?
(ששש… שמרניות.)
אריאל שרון
היברידי
אריאל שרון על דרך ההדרה,
- בהיותו נטול אל, ועכבות, מקדם ההתנתקות, מקים את מפלגת קדימה,
לא ייתפש על ידי מי שרואה עצמו כימין קלאסי, תולדת שמרנות, את שרון כימני,
שכן שרון במקורו 'מפא"יניק'- גם הם נודעו כאנשי מעש, פחות כאנשי תפישת עולם אידיאית, התנהלותו המקדמית לא נתפשה כימין, על אף שלא הייתה ליברלית- כמו מפא"י,
בשלהי הקרייה הפוליטית שלו התנער מכמה מיסודות שמרנות מובהקים, כולל מאכסניה מפלגתית ימנית. - מניח, שלא יימצא ליברל (לפחות לתפישתי, ליברליות מהי) שיראה בשרון ליברל,
שרון, בטיחוניסט, מגן על אדמה, ארץ, מדינה, לא נחשף בתפישותיו כמקדם זכויות מיעוטים, או רגישות אותנטית לאוכלוסיות מצוקה.
כלומר, אם לא בטוח שהוא גם וגם, יותר בטוח לומר שהוא לא ולא.
איפיון
התנהלות שרון אופיינה לאור ערכים כ-
- שימוש בכוח, כמאפיין,
- ראייה מצמצמת ומפשטת,
- צמצום המציאות לבחרה מבין שתי אלטרנטיבות פעולה,
- עשייה מתמדת,
- חתירה לפותרנות,
- מאובחנת, לטווח הקצר,
- יזמות, ואם לא תגובתיות ובעל מקרה-
- מיידית,
- עוצמתית
- הצבת עובדות מממשות רצון,
- דחיית ציפציפיאדת קבלת ההסכמה לעתיד כלשהו- אז יהיה קשה יותר להתנגד ולהזים את מימוש הרצון העכשווי.
- פרקטיקת צידוק התנהלות –>תת-<–ערכית כדי להשיג ערכים אחרים –>גבוהים יותר<–,
- שחרור מעול בית מדרש רעיוני מקדמי
- בחינת פתרונות לסוגיות שהמציאות מציבה נטולת משקעי ערכים מקדמיים,
- לכן יהיו רעיונות מקוריים.
- תגמול-
- חיובי, מועצם, למי ששותף למשימה,
- נגטיבי, למי שלא.
היברידי? אזהושלא
הקמת מפלגה היברידית כקדימה, בתהליך הדה פרגמנטציה בהצטמקותה, ביצירת רסיסי התנועה, היות יש עתיד, שימשו ועדיין אכסניה לדמויות פוליטיות ומצביעיהן ההיברידיים. כביכול.
אז זהו, שלטעמי, היברידי- זה לא.
זה ימין משוחרר מכבלים.
זו התנהלות שמרנית,
שלא מחוייבת לפרדיגמות מסורתיות, אלא לעקרונות בסיסיים של כוח לחזק, שימוש בכוח, ייתכן גם אקססיבי, קידוש עשייה חותרת תוצאה מובהקת, מיידית, הפחתת חשיבות הלוקסוס הערכי תפישתי,
שכן, מוסר תיאולוגי לא מגוייס,
ובמקום זאת חשיבות עליונה לשיח דפנסיבי של זהירות, הגנה, פחד, התגוננות, מונעת מזהירות, חשד וחשש האופייניים לעקרונות העומדים בבסיס מחשבה שמרנית.
אישית
מטבעי, יותר מעניינת אותי אבחון הפרסונות הנוהות אחר אישיות שמקרינות תפישות וערכי התנהגות ששרון הדגים.
אני מתפעל מהיות אנשים מעריצים הן, את ההתכנסות לסוג כזה של פעולה, והן ל(היעדר ה)תפישה מקדמית.
עוד יותר מתפעל ממי שנטול תפישה מקדמית, מוטה עשייה, וחשוב לו להיתפש כ-כן בא מתפישה.
למה, אגב?
נרתע מהתנהלויות של פרסונות מז'אנר הארכיטיפים כשרון,
וכן של טיפוסים מובהקים פחות מהז'אנר.
רואה בהתנהלות שרונית למיישמיה כסוג אלימות, המחוות חברות אמיצה לבודדים.
לא רואה הומניות או חמלה.
במעריצי התנהלויות כאלה, מזהה את הכמיהה לעשייה אלימה, לאנשים שמתפעלים מכך כמאמצים ערכים אלה, לא רוחש כבוד רב. גם לא מעט.
מס שפתיים
- גם אם העדפתי האישית, טעמיי האותנטיים ברורים,
אין כאן אמירה ששמרנות עדיפה או נחותה מליברליות מעבר להטיות והתניות טעם,
בטיפול בסוגיות.
כלומר, אין 'נכון'. זה טעמים. - בהתנגשות קונקרטית בין ביטוי של גישה אחת לשנייה,
הגישה שמגייסת רוב מתמטי, פשוט, ללא תחכום או ייחוס, ללא חסימה כזו או אחרת, ייושם. - ווינסטון צ'רצ'יל, השמרן, הזהיר, הכוחני והלוחמן במלחמת העולם השנייה היווה מענה טוב הרבה יותר לאיום הנאצי מנוויל צ'מברליין.
- היות שרון בכל צמתי ההתרחשות במדינה במהלך 55 שנים מאז הקמתה- עובדה.
- היות עובדה זו גוררת את ההערכה לפועלו למען 'כלל המדינה'.
- ההערכה לא נובעת מ'הקרבה'. אין כאן הקרבה.
- אחרים, אני, אם היינו בוחרים להיות בצמתים אלה, לא הייתי מצליח.
- משער, אין לי ידע אמיתי שסומך עליו, שהתנהלות במלחמת יום הכיפורים 1973, ובכלל זה צליחתו את התעלה, היוו גורם משמעותי ביותר למזעור מכלול התקלות במלחמה זו.
- היות עובדה זו גוררת את ההערכה לפועלו למען 'כלל המדינה'.