משך קריאה: 2 דק', תלוי כמה שניות יש לך בדקה
פרופ' יולי תמיר
מוכרחים חינוך לדמוקרטיה
קונסרבטיביות – אינסטינקט מושרש, מנורמל ומועצם על־ידי קהילה תומכת משמרת התכנסות הזדהותית, מסורת וציביון.
פרוגרסיביות – חתירה לרציונליות, ניתוץ פרדיגמות אמוניות, חופש ושיוויון זכויות פרטים – השפעת בית הגידול, מתומלל ונתמך בהשכלה.
אין (לי) את היכולת להוכיח אמפירית, אלא להניח על סמך צפייה,
שמתמטיקה ומקצועות ההי־טק ניתן ללמד במערכת הוראה גנרית, על מצע של כישורים אישיים.
זו מיומנות מתפתחת. לכול.
יתכן קונפליקט מקומי בין הגבלת רצון או חרות של פרט בקהילה לבין הנורמה ההתנהלותית.
חינוך לדמוקרטיה שונה ומורכב יותר;
חינוך לשיוויון פרטים – דמוקרטיה – (על פי רוב*) אינסטינקט מוטמע מבית הגידול.
לא ניתן להקניה מאוחרת.
חינוך מאוחר ינגף מפני אינסטינקט מתכנס הזדהותית שהוטמע מינקות כהתניות ראשוניות.
אם חינוך לשיוויון יוטמע, יהיה תלוי בתגמול חברה אופפת.
בכך תהיה התמרה מהתכנסות הזדהות מקהילה אחת לקולקטיב אחר.
אפשרות החזרה להשתייכות ערכי הקהילה הקודמת – קיימת.
חתירה עצמונית אותנטית לשיוויון אחר(ים) (לא האישי) מצריכה יכולת הפשטה שאינה ניתנת לשינוי באמצעות השכלה או חינוך מאוחרים.
* יוצאים בשאלה (בכל דת) נמצאים בקונפליקט של בין תפישת חירותם לאינטליגנציה שאינה יכולה להכיל פרדיגמות אמוניות.
ועדיין אינסטינקטים מוטמעים משפיעים על פירוק הפרדיגמות.