דיקמן ויכוח דתי

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, י’, דיאלקטיקה

הערכת משך קריאה כ- 3 דקות

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, א’, פתיח

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ב’, שכנוע

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ג’, סיבות קיום אמונה

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ד’, משמעות

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ה’, אבחנה

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ו’, תרבות

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ז’, התמרה

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ח’, החטא הקדמון

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, ט’, אמונה מסייעת

דיאלקטיקה

אמונה היא החלטה מקדמית על היות אובייקט עם מאפיינים יכולות וערכים,

ידיעה רציונלית היא חשיפת קיום הוויה לתודעת החושף.

בשיח אמונתי יש פרדוקס.

בדימויים, הדיאלקטיקה המצדיקה את הקיום הרציונלי של פרדוקס האמונה הוא

  • תנועה מעגלית, רדיאלית, או
  • תנועה ליניארית, וריטקלית- סולם.

‘אמונה’ במהותה לא יכולה להיות על בסיס רציונלי.

אמונה-
מצב תודעתי
של מתן יישות או משמעות
כהחלטה לעשות זאת,
בידיעה רציונלית,
למה שאין יישות או קיום,
ללא מתן זה.

מיו טאוטולוגיה כזו.

ואז,
מכיוון שההליך הוא לא רציונלי,
הודעה האנושית לא יכולה להכיל מצבי אי-רציונליות נמשכים,
הרציונליות נכפית להכנס:

דיאלקטיקה מעגלית

  • הנחה פרדיגמטית,
  • מתן הוכחות לקיומה,
  • שימוש בחיוויים המוכיחים אותה,
  • לאחר ה- 360º ההנחה כבר הוכחה.

דיאלקטיקת סולם

  • הנחה מקדמית, בלתי רציונלית,
  • בניית היררכיה רציונלית הדוקה, על בסיס בלתי רציונלי,
  • אסקלציה למסקנה מתבקשת.

אינדוקציה ממולקולה סוררת

  • הנחה מקדמית בלתי רציונלית,
  • התקלות במקרה נדיר,
  • היות המקרה הבלתי סביר מהווה הוכחה להיות ההנחה המקדמית.

דיאלקטיקה שנמצאת בפסאודו רציונלית, סולמית, מעגלית, מולקולרית, נמצאת בשימוש רווח מול ערכי דת, לאום, ורוצה להציע במצבי חרדה מתמשכת, שהופכת לשגרה, מצע שמאפשר הנבטה תוצרים אלה.


 

הערה

ייתכן מצב של מחשבה רציונלית, מוטעית, שמשהו קיים, ולמעשה ההנחה לכך שגויה.

 


לקריאת:

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, י”ט’, הסתייגות

טיוטא: ויכוח דתי רציונלי, כ’, אישית

Share