בין נרטיביות להסבר סנטימנט

על טעם ועל ריח בוא נסביר ונתווכח

חלק ניכר מתכני שיח, שאינו קונקרטי ביצועי, עוסק בהסברים סובייקטיביים כ-

    • העדפות,
    • טעמים,
    • אהדה,
    • רצונות,
    • התנהגויות,
    • ערכים.


    אלה מנגנונים תודעתיים משותפים בין אנשים, שתמהיל מרכיביהם עושה את תודעת כל אינדיבידואל פרטי במורכבות ‘עולם ומלואו’.

    נרטיבים

    עשויים להיווצר על ידי צֶבֶר אנשים כ-קבוצה, מפלגה, מדינה, מני אובייקטים שהם אנשים שחברו יחד. וכך סובייקט מייצר עבור הקבוצה נראטיב שחבריה מפיצים עבור סובייקטים אחרים שיצרכו.

    סנטימנט

    סנטימנט – העדפה התנייתית למימוש ערך תודעתי, חברתי, נתפש.
    העדפה ערכית, שאינה פיזיולוגית או חומרית, ואינה נשענת על רציונל תודעתי של בעליה.


    אותי מעניין הקו המפריד בשיח זה, מה יתוייג כסיפֶּר, ומה כ-ניסיון להסביר סנטימנט, לשייך לו צידוק רציונליות.

    הסבר סנטימנט הטייתי

    יצירת נרטיב אידיאולוגי

    הסבר להתנהגות, להתניה, להעדפה, קיימים וטעינתם בטיעונים רציונליים מצדיקים. ניסיון להסביר התנהגות או מאורעות באופן שמשרת ערכית את יוצר הנראטיב.
    בדרך כלל, מקושר לאינדיבידואלים. על פי רוב, מקושר לגופים של ריבוי אנשים עם פעילות פרקטית על מצע אידיאולוגי.
    התניית סובייקט להצדיק את היות וקידום סנטימנט לעצמו באמצעות שכנוע האחר וקבלת תקפות משכנוע תודעה אחרת. תכלית נרטיב להצדיק מעשה באופן אידיאולוגי, ערכית לעיני בוחניו.
    ההסבר לסנטימנט נעשה באופן אינסטינקטיבי ובלתי מודע. יצירת נרטיב נעשה במטרה לטפל בערכיות מאורעות עבר.
    המילה ‘יחד’ כדוגמא, מעוררת סנטימנט חיובי אצל ריבוי אנשים בסוגיות אחו פרט–חברה–ריבון. כך, ישנם בעלי סנטימנט לצביון קולקטיבי, למסורת, טקסט רהבתני, ייחוס קדושה לחפצים. ‘עם חוזר לאדמתו לאחר אלפיים שנות גלות’ מהווה דוגמא לשימוש בנראטיב להכשרה ערכית, בדיעבד, לביצוע פעולות של טיהור אתני.
    על אף הכשל בניסיון לנפק להתניה רגשית צידוק רציונליות, התהליך אותנטי. בייצור נראטיב שינו אלמנט מניפולטיבי של מי שיצר אותו, על מי שמפיץ וצורך אותו.

     


    הטבלה לעיל היא שימוש בטבלה שקורא לה טבלָדיקמן;
    מטרה: חתירה לאופטימיזציה של גובה טבלה, מינימלי.
    רעיון: בנוסף לדינמיות גובה שורה, משתנה בהתאם לטקסט,

    למניעת מצב שתא אחד יכיל מידע רב ותא אחר יהיה ריק בשל מיעוט מידע, רוחב התאים בשורה יהיה דינמי אף הוא,
    בעוד שרוחב השורה נותר קבוע רוחב הטבלה נותר קבוע. התאים בשורה משתנים ברוחבם, כלומר מבנה הטור שבור, ולכן, הטבלה אינה במבנה מסורתי.
    אני בוחן את התכנות השימוש בטבלה כזו, האם משרתת את התוכן, מצפה לראות, האם ומתי אתקל בקונספט כזה באופן שאינו קשור אלי.

    Share

    4 thoughts on “בין נרטיביות להסבר סנטימנט”

    1. רעיון טבלה נהדר, ויפה מאוד. לא ברור אם הכותרת נבנתה בצורה סימטרית והגדרתה היא 50% 50% אם זה יד המקרה רעיון יפה מאוד.

    השאר תגובה