זה כמו

משך הקריאה: 2 דק', תלוי בכמה שניות יש לך בדקה

דומה, אך לא אותו דבר

אני חווה מצבים בהם מתאר אופי, התנהגות, תופעה, התנהלות של מקרה או פרסונה X,
באזני Y,
ומוסיף ש”זה כמו ‘Z’…”

בשלב זה, קורה לעיתים מזומנות, שמאבד את קשר והסכמת רבים איתם חולק את התובנה הנחשפים לפרוטוקול תקשורת זה.

טענתם-

  1. למה אתה משתמש ב-‘כמו’?
  2. מי זה ה’Z’? זה לא אותו דבר.

מכניקה

בבואי לבחון תופעות, אני שואף

  1. לפרְקָם ליחידות הקטנות ביותר המרכיבות אותם, שמסוגל מנטלית,
  2. למצוא תופעות דומות באפיוניהן,
  3. וזאת במטרה ליצור כלל מנבא עתידי לתופעות דומות.

ישנן תופעות שהן ‘מרהיבות’, בולטות, בשל היותן

  • מוכָּרות, מפורסמות, לי ולמי שמנהל איתו את הדיון אודותיהן,
  • קיצוניות, מכילות את הסוגיות בהן דן, ולעתים בגרסה קיצונית שלהן.

בקישור “זה כמו” מחבר את האלמנטים המכילים את המאפיינים.
מסייע לי לקשור תופעה מוכרת לתופעה הנידונה.

כשל

רבים דוחים את ההקשר.

אינסטינקטיבית הם דוחים את-

  1. עצם השימוש באנאלוגיה,
  2. את הדמיון לאחר.

בעוד שניתן לדון על מידת הדמיון שאני מוצא לאחר,
כפירת השומע בשימוש באנלוגיה, משדרת, שהקשירה בין המקרה או הדמות הנידונה למקרה, או לדמות ה’כמו’, לא משרתת, רגשית, הסכמתית, את מי שדן איתו,
ולכן מתנגד לכך; מי שנחשף ל-‘כמו’ מזהה הפחתת ערך שנעשתה לו, ואינו מוכן להסכין לכך.

כשל כשל (כפול)

אני, שלא מותנה להסכמה,
שכן מחליט להיות מחויב לתפישה שנראית לי כנכונה,
מסרב לנטוש את המכניקה,
בודק, מבקר עם אחרים, כדי לראות האם ה’כמו’ תקף.

תוספת, מוקדמת

יום אחד, מי מחבריו של דן בן אמוץ ראה אותו מכרסם מצה לפני ליל הסדר.

“תהילימזוגער” גער בו “מי שאוכל מצה טרם ליל הסדר, כמוהו כמי שבא אל נערה טרם פרקה.”

“כך?” תהה דן,

“עשיתי גם את זה וגם את זה ותאמין לי – זה לא אותו דבר.”

Share

מאת

יאיר yair דיקמן dickmann

לא מעניין

הערות? אשמח לתגובתך

Share