תעתוע תודעתי

משך הקריאה: 9 דק', תלוי בכמה שניות יש לך בדקה

אמת, היפוכה והפריפריה הפרובינציאלית

אחיזה תודעתית

תכלית תעתוע תודעתי – גביית רווח רגשי או ריאלי למתעתע,
ביצירת פרמיה רגשית או ריאלית למתועתע,
על תיווך מוטה, מתיחה או טוויסט של המציאות.

לתעתוע יש קשר למציאות.
זה אינו בדיה או שקר מופרכים נטולי קשר למציאות מקדמית.

דיאט תעתועי תודעה

ברמה הבסיסית, דיאט, דָלָה, לייט, הבלתי מזיקה, משעשעת: ציפייה לתוצאה אחת וקבלת אחרת.

זהו אחד מנדבכי ההומור, בניית הלצה שבסופה היפוך או שוני מפתיע מהציפייה שנבנתה.

תעתוע תודעי מוכוון

בונה נרטיב, מניפולטיבי, מטפל בתפישת ערך, חותר תוצאה:

פעולה תודעתית של פרט מול פרט(ים) אחרים,
מעבד פיסת מציאות נתפשת על ידי תודעות בלתי תלויות,
המתעתע מותח רעיונית את מרכיבי המציאות הנתפשת
על פי רוב באופן מודע,
לשם ליצירת התייחסות ערכית שונה כְְּלְמציאות נתפשת אחרת.

אסורטד דגמוני תעתועים

אמירה התייחסות
תוספת
    אם היו מתירים למאיר כהנא להיות בכנסת הוא לא היה הופך לפופולרי כל כך

  • Roy Cohn wasn’t gay. He was a man who liked having sex with men
    רוג’ר סטון
  • אני לא שמרן, למעשה אני ליברל פרוגרסיבי, רק לאט.
  • ישנו הסיפור הידוע, הוא בטח לא נכון, אבל סמלית הוא נכון למדי
    David Eisenbach מספר על “אם אין לחם, תאכלו עוגות”
  • וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ
אובייקטיביות, ואובייקטיביות הצד השני
אובייקטיבים. אבל לצד שלנו
אם לא היו ‘מענים’ את נתניהו לא היו מצביעים ליכוד
אמת לשעתה
אמת פנימית החרגת המושג מתחום שנבחן ‘נכון’ ‘לא נכון.
שרות רגשי, רומנטי, מקדם מטרה מקדמית.
אני בעד אבל… התיוג ההזדהותי שכרוך בהסכמה לרעיון.
ההחרגה הפרקטית של בעליו.
אני לא, אבל
אני לא רוצה שום דבר בחינם הצדקה לכך ש’לא רוצה לשלם’
אני לא רוצה שנתניהו יהיה בשלטון
אמר והצביע כולנו, בידיעה שכחלון ילך עם נתניהו, ולאחר מכן לא הצביע כלל.
אני לא שמרן, אני פרוגרסיבי אבל יותר לאט יותר מגניב להתפש כפרוגרסיבי
אמר מי שרצה צביון, שיש בו מהאמוניות, לאומיות – ‘מודעות היסטורית’, קורא לזה, מחייב הפסקת תנועה ביום כיפור, מסחר בשבת ובחג, צם, מקיים מסורות, מחייב איסור שידורי ספורט בערבי יום השואה והזיכרון על ידי המדינה (וצופה בה אלטרנטיבית).
אני מרגיש, מאמין ויודע בזה הסדר
בנית מציאות על ידי תשתית תודעתית, במקום תפישת מציאות על ידי תודעה
דיבור למת בלווייה המת מת.
מדברים לקהל, בקליעת קרש.
דמוקרטיה מתגוננת
האמת שלי אין לאמת כמה גרסאות.
מהות מחשבה אמונית לאומנית משמרת התכנסות הזדהותית – להלן ימין/ קונסרבטיביות
בכל עת, גאוגרפיה, תרבות ושפה;
אמת – מה שמוכיח, מאשרר, מחזק הנחה פרדיגמטית מקדמית.
בשונה מתפישה רציונלית, מערערת, מבקרת, מדעית.
הנדסת תודעה
חמגשיות תיוג מקטין.
חתונה חילונית
יותר אמיתי אמת מוחלטת, לשקר יטש מידתיות, מרחק מאמת
האם הכוונה ל- פחות אלמנטים שקריים?
לטובתך אמר פקיד הבנק כשקבע לי תור קבלה כדי שלא אצטרך להמתין
ואז הייתי צריך לתכנן את היום כדי להגיע בזמן, לדחות או לחכות כדי להופיע ב- 9:22, להתקבל ב- 9:40 אצל פקידה שאינה יודעת ב-מה המדובר.
סיקור מאוזן
עובדות אלטרנטיביות ישנן הוכחות שוות משקל לכך שהמסקנה שונה.
העובדות אינן אלטרנטיביות. המסקנה שרוצים להגיע אליה אלטרנטיבית.
פוסט אמת
פרו בונו Pro Bono למען הטוב
השקעה עכשווית, ברמת סיכון גבוהה, רתומה להכנסה כספית עתידית, מוכרת למס.
צריך לומר לומר אין צורך. להשתין יש.
כנראה זה סיוג מהתרשמות קודמת, שלא תתקבע.
קווים מאד מקבילים להראות קשר בין מרכיבים
הניסוח מעיד שגם מי שעשה את הקישור גורס שהקשר רופף. שני אלמנטים מקבילים או שאינם. אין עוד מקביל.
רצון המת המת מת. איתו הרצון
ל-מת היה רצון בחייו. אולי מימש אותו אולי לא. במותו, האידאה לא נשארה עצמונית.
רצח מכדור תועה רצח הוא המתת אנוש מתוך כוונה אנושית.
אקוסימורון. כדור ‘תועה’ מדיר ‘כוונה’ מההרג.
תפילה חילונית “האם אתה רואה משהו ייחודי להן (תופעות של יישום תפילה) בישראל?” נשאל דוקטור דניאל הרטמן נשיא מכון שלום הרטמן [מז’אנר ד”ר מיכה גודמן, נתנאל אלינסון, פדופילים אינטלקטואליים – רווים סיפוק עצמי רגעי בלתי ניתן להשבעה, מהחדרת מסרים אמוניים–לאומניים בתודעות חסרות ישע נטולות יכולת התגוננות] בשיחת פודקאסט על ‘יהדות ישראלית’ עם יאיר שלג, בסוגיות יישום פעילות יהודית דתית בישראל. “…שוב, אני לא מחפש ייחודיות. It does not do anything for me, it is an overrated חוויה, i do not have to be ייחודי…, אני רק צריך להיות ההיפך מבינוני.”
טלטלה תודעתית במתק שפתיים. תודעה אמונית יהודית שעניינה ייחודיות ושימורה. ציטוט ויקרא פרק י”ט ב’, “דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם–קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.” ומוסיף “להיות יהודי זה להלחם כנגד הבינוניות”. כבבגדי המלך החדשים להכיר את ה’עומק’ בתעתועיאדה האמונית המוכיחה את עצמה. מעגלית.
אמירה התייחסות
תוספת

מתיחות והיפוכציות

תעתועים תודעתיים,
ובגרסתם הדיפלומטית, פרסונלית, מתונה — מלים מתוקות שהמבטא אותן בעיקר חושש לנסח ברורות את כוונתו,
במהותם, אלה אמירות שתכליתן חיזוקי פרדיגמות, הטמעת נרטיבים:
בבסיסן אלה הדגמות חוסר יושר אינטלקטואלי, אמירות מתָחְזקות תפישת ערך.

פרקטיקה יישומית

נעשות על ידי פוליטיקאים כדרך מימוש שלטונית – מרגיז, מקומם.

סוגיות פרט–חברה–ריבון הן כל כך רגישות שנעות בעצימות ותדירות גבוה בין עיסתיות בלתי ניתנת למיצוק לבין פריכות מאיימת להתנתץ, כשהמטפל בה לא יודע מה מצב הצבירה העכשווי, ולכן נאלץ לנקוט במלל מטעה כדי לעטוף ביצוע קונקרטי.

סוגיות עסקיות, שמעורבות בהן תהליכי מכירה מחייבות תעתעועים תודעתיים לטובת מניפולציה מגדילת ערך טובין על ידי המוכר, ומקטינה על ידי קונה.

אישיותית

אנשים נבדלים, בין היתר, ב
מידת הטייתם ליצירת תעתועים תודעתיים,
וכן
במידת צריכתם תעתועים.

פוליטיקאים, אנשי מכירות, אמורים מקצועית להיות מצויידים ביכולות אלה.

צרכני סמלים, טקסים, מחוות רגשיות, הם צרכני תעתועים תודעתיים.

אנשים רגישים תודעתית, עם תפישת ערך אישי נידפת שואפים אנרגיה לפרק זמן קצוב מתעתועים תודעתיים, ממלות מנחמות, מתוקות, מבטיחות.

ניתן לומר שאמוניים דתיים לאומנים, הם צרכנים של תעתועים תודעתיים.
כך, קונסרבטיבים בכל מקום, זמן תרבות וזירה הם צרכני תעתועים תודעתיים שמנהיגים הנערצים מלעיטים אותם בהם.

אישית

כמו שיש רגישים לגלוטן, לקטוז, פניצלין, …,
קיבת תודעתי רגישה לתעועים תודעתיים.

תודעתי המתכהה בהבנתה,
אוזניי המתקהות לשֶמע
בהליך העצמת רגישות לביטויי מטאטאי, מטי, מטמטמי, מטמאי, מתעתעי תודעה.

אני מגיב רע לחיוויי תעתועים תודעתיים במרחב הציבורי,
ורע מאד לתעתועים במרחב האישי.

אני יכול לתת לכך רציונליזציות והצדקות, ואין לי בכך עניין – ככלל לא הייתי ממליץ להתייחס ברצינות להסברים של אדם על עצמו למה ניחן באופי כזה או אחר;
זהו מאפיין אינסטינקט, תכונה.
לא אני בחרתי אותה, ו-כן אני עושה לה העצמה חיובית ערכית.
שואף העצמתה, לא הקטנתה.

Share

2 תגובות בנושא “תעתוע תודעתי”

הערות? אשמח לתגובתך

Share