יש שיחות בהן אני נוקט בדיאלקטיקה שלא תואמת את ערכי האסתטיקה שלי, מתייג כ'תרגיל מלוכלך', לערכיי:
אני מצביע על שיוכם לבית המדרש הסוציולוגי של עמיתיהם לתפישה.
בדרך כלל, מי שאני 'מתווכח' איתו הוא מהצד השמרני, אמוני לאומי.
אלה- על הספקטרום, בין היתר, יש להם כמה מאפיינים מעניינים:
- הם מבקשים את לגיטימציית המשכיל, רציונליסט, ליברל,
 - הם מחפשים הסכמה,
 - הם מתייחסים לעמיתיהם לשמרנות ב-
- בוז על חולשתם, אם עמיתיהם אמונית או לאומנית חלשים מהם,
 - איימה, שיוך, לאדיקותם, קיצוניותם, אלימותם, אם הם חזקים מהם באמונתם, לאומיותם.
 
 
למה
לא
בכך, אינני מכוון ל'הגעה לאמת' כלשהי, להסכמה דיאלקטית משכנעת;
- אי הסכמה עדיפה לי- מעניינת, מעוררת,
 - מאי-הסכמה לומד,
 - (כמעט) ואין דבר כזה לשנות ערכי ליבה של אדם מסיבות של הבנה רציונליות.
באותם מעט מקרי תזוזה,
בסדר שכיחות יורד
מישהו נע מעמדתו המקדמית בשל- הסוגיה המקומית עומדת זמני באופן נוגד סט ערכים, ולכן יש לערוך כיוונונון, בקטנה,
 - מישהו שינה את הסוציולוגיה אליה מתכוונן, וזו, החדשה, אינה סובלנית כלפי סט הערכים הקודם,
 - בחינה מחודשת של מציאות לאור סט מאורעות משנה את התפישה הביקורתית של בעליה.
 
 
כן
- אני מאיר, מכוון ת'מראה, שיראו איך הם משתקפים, כללית,
 - לעיניי,
 - שיחליטו האם להפעיל את מנגנון הבקרה,
 - הכי חשוב – יראו לי, האם והיכן, אני טועה בקליספיקציה.
 
ייחוס תפישת עולם
אני מייחס לרוב המכריע של מכרי, וגם לאלה שנחשף לדעתם ואינם מכריי, העדר תפישת עולם עצמאית מבוקרת.
מובהק- מעיד עליהם, עלי.
בהתנשאותי- במנותק ממידת נחרצותם או ייחוס תפישת עולם לעצמם.
רואה אצל רובם המכריע את מנגנון הבקרה מופעל עם שני מאפיינים:
- לטפל גלובלית, קונקרטית, בהוכחת וביסוס סט הערכים המוטמע,
 - לטפל מקומית, קונקרטית, ביישוב פעולה חורגת מסט הערכים המוטמע.