* תרתי משמע: במובן
מכניקת העדפת פרטים באחו סוגיות פרט–חברה–ריבון מובחנות בהליך בו פרט מצביע בבחירות,
ושלא במובן – הבחירות בהטייה – מינוריות; תוצר טביעת אצבע אישיותית מובחנת.
בהמשך ל-
פרט חברה ריבון: אחו שלושת הקודקודים והממדים
משרעותיים
כנגד ארבעה בנים דברה תורה
מאפייני תפישות
מערכת מוסר סטאטית, מונחלת
- מערכת מוסר קבועה שהונחלה והוטמעה, מיושמת ומוחלת הלאה,
- התבססות על החלת ערכים מוחלטים, מקדמיים, מוכתבים,
- מקורם בכוחות עליונים, עוצמתיים אקסטרינזיים לפרט, בלתי ניתנים לערעור או בקרה,
- תכליתם להתנהל באופן שמקרב לגן עדן ונמנע מגהינום.
סולם ערכי התנהגות דינמי
- מערכת ערכים היררכית דינמית שניתנת לברירה לפי מצב משתנה,
- במטרה לשיפור תמידי,
- קידום של ערכי שיוויון יחסיים, חופש פרט, קידום רצונו,
- מקור הערכים הם נורמות התנהגותיות רציונליות, ניתנות לבחינה ולשיפוט באמצעות תודעות בלתי תלויות,
- תכליתם לשפר באופן מתמיד מצב קיים, או למתן הדרדרות,
- שלילת טוב / רע מוחלטים.
קונסרבטיביות | פרוגרסיביות |
הטייה לסנטימנט(ים)* בתפישה ויישום ערכים
* מושג בעייתי, שכן, בין בעלי תפישות קונסרבטיביות יש הגורסים שתפישותיהם עומדות באמות מידה רציונליות. עם זאת, העובדה שיש מרכיב אמוניות או ייחוס ערכים מיסטיים לאל או למדינה מעידה על היעדר חתירה מתמדת לרציונליות כמאפיין מגדיר, אלא לקיום סנטימנט. | חתירה לרציונליות
|
פוזיטיביות
| ערעור
|
כיוון מחשבה רגרסיבי, מתוצאה לתיקוף
| כיוון מחשבה פרוגרסיבי, מחקירה למסקנה
|
שימור מסורת
| ניתוץ פרקטיקות מסורתיות
|
מכירים בְּ- שואפים לְ- כוחות-על מארגנים, בתצורות
| חתירה לרציונלית, מערערת פרדיגמות דחיית פרקטיקות אמוניות,
|
לקולקטיב – ערך כשלעצמו תפישת דת, עם, מדינה, שבט, עדה, קבוצה כת, בעלי חשיבות ערכית מיסטית, קדושתית,
| מבנה חברתי – אינסטרומנט יוטיליטרי התארגנות אד-הוק, כורח או כיעילות – 'בית משותף', נטול חשיבות עצמית, ערך מקומי זמני,
|
סדר
| חופש
|
אי-ידיעה אנושית בלתי נסבלת
| אי-ידיעה אנושית ניתנת להכלה
|
תשובות מוחלטות
| כל הבנה היא זמנית
|
היררכיה מעדיפה את מרכיב האמונה
| היררכיה לעקרונות אוניברסליים
|
יעד: הגעה למוחלט
| מטרה: שיפור מתמיד
|
בניית קונסטרוקטים
* קיום אל, כוחות מארגנים עוצמתיים, גורל, חשיבות מיסטית ל-עם, מדינה, גורל משותף. | ניתוץ
|
אי-ידיעה
| חיים באי-ידיעה
|
שאיפה להוכיח
| שאיפה לערער
|
כמיהה לסדר
| התבדרות
|
מציאות נוצרת בתודעה
| מציאות נתפשת בתודעה
|
מלים בוראות מציאות
| מלים מְתַקשרות מציאות
|
סיבה–תוצאה, אלמנט אחד
| סיבה–תוצאה ריבוי אלמנטים
|
נורמטיביות > סבירות
| סבירות > נורמטיביות
|
קולקטיב כתנאי
| קולקטיב כמקדם
|
רגש כמניע
| רגש כבקרה
|
מרחב ציבורי שייך לכלל
| מרחב ציבורי אינו שייך שואף לניקיון משייכות, מתכונת 'פארק ציבורי'
|
צביון מרחב ציבורי – מוסדר | צביון מרחב ציבורי – אקלקטי |
דת, מדינה כגופים מושלמים | הידיעה שאין קונפיגורציית חיים מושלמת לתפישות חיים ועולם, אלא חתירה דינמית מתמדת לטיוב |
על-אדם
| אדם
|
ריבון-על
| מנהל
|
שימור ערכים
| בקרת ערכים מתמדת
|
התנייה להפעלת כוח, אלימות אינהרנטית, מאורגנת, רתומה ל-
| רתיעה משימוש בכוח
|
עוצמה
| חולשה
|
התכנסות הזדהותית לקולקטיביזם תפישתי
| התבדרות אינדיבידואליסטית
|
זיקת גורל משותף לעמיתי הקולקטיב
| סולידריות אד-הוק
|
חתירה לפתרונות מוחלטים
| שיפורים מתמידים, אבולוציוניים, אורגניים, קוהורנטיים |
דמוקרטיה – שלטון הרוב
| דמוקרטיה – שלטון העם
|
קולקטיב מובהק עם ריבון על | אסופת פרטים עם עניין משותף עם מנהל זמני ובקרה מתמדת |
פרגמנטציה, אחידות נאמנות
| דה -פרגמנטציה, חוסר אחידות
|
הגבלת חופש פרט, ביטוי ומידע מגן על הקהילה. | חופש פרט, ביטוי ומידע מקדם את פרטיה ומחצין את עוצמתה. |
משפחה – עניין של הכלל | תצורת חיים – עניין פרטי |
רטוריקה – מלל יוצר מציאות
| דיאלקטיקה רציונלית היררכית, מלים כאינסטרומנט לאחיזת מציאות
|
בניית קונסטרוקטים תפישתיים | בקרה, ערעור, ניפוץ פרדיגמות שריריותיות, אמוניות מסורתיות |
חתירה לפעולה, מיידית נחרצת, פותרנית, כאן ועכשיו | תירה להבנה ולתהליך אבולוציוני, אורגני קוהורנטי, בהסכמה |
עקשות נחרצת
| פשרנות מערערת
|
מסקנה מקדמת אידיאולוגיה, מחוייבת למארג תפישות קודמות ועתידיות
| מסקנה עצמאית משוחררת מאחריות לשמות קודמות או באות, אלא כשלעצמה
|
הטייה לנורמטיביות
| העדפה לסבירות
|
לזמן משמעויות רבות
| זמן הוא ממד תשתיתי
|
רבולוציה
| אבולוציה
|
הטייה תפישתית מגזרית
| הטייה תפישתית ארגונית
|
חיפוש המכנה המשותף כנקודה ארכימדית לשינוי לטובתאימוץ ערכים | חידוד הבחנת השוני |
עמית קונסרבטיב
| עמית פרוגרסיב
|
עמית לתפישה, מוקצן יותר או נרפה
| תפישה רציונלית היא דיכוטומית – חתירה מוחלטת מתמדת, או לא
|
התייחסות לפרוגרסיב
| התייחסות לקונסרבטיב בבוז על ניחתותו האינטלקטואלית בנושאי הקונסרבטיביות,
|
שונות סוגיות נמוכה
| שונות סוגיות רבה
|
|
|
נאמנות
| הערכה
|
שינוי תפישה חיזוק – חולשה
| הודאה בטעות חוזקה
|
התייחסות ל-קיצון על אותו ספקטרום
| התייחסות לקיצון על אותו ספקטרום
|
אמירה היפר בעייתית, מתוך הפוזיציה, ועם זאת אני מזמן כל אחד לבחון אותה בכל דרך שתמָצֶא לנכון:
| |
נחרצות מתוך בלבול | תהיה וערעור מתוך חוזק |
הרוב קובע |
|
רטוריקה אופיינית |
|
חברה מתקדמת על ידי פרוגרסיביות.
על חברה להתגונן מפני כוחות קונסרבטיביים ריאקציונריים על ידי כוחות קונסרבטיביים מתונים יותר.
מערך מפלגתי
דדוקציה
בראיית עין אחת עצומה,
ועיין שנייה למחצה,
בהסתכלות על עשרות אלפי אנשים,
ב- 30 השנה האחרונות,
בהתעלם מהעדפות לפרסונות מסויימות, מהתנהלות תפעוליות, מקומיות זמניות,
אלא
בבחינה ערכי יסוד שהמצביעים מבקשים לקדם,
ניתן לראות ש-
- הטור הימני של הטבלה למעלה מאפיין את ערכי מצביעי המפלגות בטור הימני בטבלה למטה,
- הטור השמאלי למעלה תואם יותר את תפישות ערכי הטור השמאלי בטבלה למטה:
קונסרבטיביות | פרוגרסיביות |
ישראל
| ישראל
|
ארה"ב
| ארה"ב
|
הרשימה המשותפת, בשל אילוצים ביורוקרטים של טקטיקות התמודדות עם אחוז החסימה, היא בליל של גישות, שנעשה כדי לייצג ציבור מובחן אתנית.
חולות נודדים
קדימה, שינוי, ישראל ביתנו, כולנו, יש עתיד, בני גנץ – שם זמני, אורלי אבקסיס ש"ז?
מצביעים המתאפיינים בתנועה מובחנת בין ארגוני מפלגתיים, הם בעלי מחשבה קונסרבטיבית שמסיבה מקומית, זמנית, רואים בהתארגנות החדשה מענה מעורר תקווה מול האלטרנטיבה הקודמת שאכזבה.
חותרי רציונליות, זכויות אדם ופרט
בוחריהן בלתי מובחנים.
ככאלה, מוטים לאחד משתי האפשרויות:
- לדמות העומדת בראשן כתקווה,
- הסוגיה שההתארגנות המפלגתית מציגה היא גבוהה בסדר העדיפות של התומכים בהן; נניח, התנגדות לחרדים, שינוי/ יש עתיד, קבלת משכנתא גבוהה – אבקסיס.
בכל מקרה, בדרך כלל, בין תומכי התארגנויות ממין אלה ישנו סנטימנט קונסרבטיבי מובהק.
סימביוזה פרטים––התארגנות ייצוגית
פרטים התארגנויות פוליטיות נמצאים ביחסים סימביוטיים;
- פרטים עם תפישות פרט–חברה–ריבון דומות שואפים לממש את תפישותיהם המשותפות בחברה.
- ארגונים ייצוגיים מבקשים לייצג את הפרטים בעלי התפישה הדומה באופן
- שמצד אחד יהיה דומה ככל הניתן לדעת מכלול הפרטים,
- ומצד שני ימקסם את ההשפעה בכינוס מקסימום תמיכת פרטים לכוח משמעותי ככל הניתן.
כך, גופים פוליטיים מתמרנים בין ייצוג תמהיל תפישות מסויים באופן שימקסם את השפעתו ככל הניתן.
סביב אתגר זה, מפלגות מגדילות כוחן בהציבן דמויות פופולריות בראשן במטרה לכנוס מגוון של אנשים בעלי תפישות מתבדרות סביב הגישה הבסיסית, כשעל הגוף הייצוגי להתאים עצמו לפרטים האופן שיגדיל את כוחות.
הערה: רוב, מיעוט
חיים נורמטיביים הם סוג של ייצור ושימור שגרה.
פרוגרסיבים הם מעטים. בהגדרה.
מי שאינו קומוניסט בצעירותו – אין לו לב,
ומי שנשאר בבגרותו – אין לו שכל.
פעולת הצבעה למפלגות 'פרוגרסיביות' אינה מעידה על היות המצביעים כאלה, שכן,
- בעוד שמי שמצביעי מפלגות קונסרבטיביות חותרים למימוש ערכיהן,
לעיתים קרובות, בריבוי מצביעים, מצביעי מפלגות פרוגרסיביות, הם מי שצחפשחם מזור מהריבון הנבחר למצוקתם מחפשים חמלה שלטונית,- השלטת שיוויון כלכלי,
- רווחת אוכלוסיה מוחלשת או מודרת.
אם, ובעת שיצאו ממצב, המצוקה, הגורם המטה מהסנטימנט, ישובו לקנן במשרעתם הטבעית.
- תפישה פרוגרסיבית, נתפשת בכלל הציבור כסוציו-אקונומיה, כאינטליגנטית יותר, מפני שהיא מוטה רציונליות ולא לסנטימנט. יש קונסרבטיבים 'שלא נאה' להם להשתייך לסוציואקונימיות שנתפשת אצלם כנמוכה יותר.
- מי שהיה במסגרות 'שמאל', וכבר איננו, הסנטימנט הקונסרבטיבי שלו משמר את נטייתו למפלגות אלה, אף שהוא שמרן.
הדמויות הפוליטית הפרוגרסיבית המובהקת ביותר בישראל, שאני מכיר הן אורי אבנרי ושולמית אלוני.
ישנן דמויות פרוגרסיביות במחנה ימין, כדן מרידור; אלה, יש סנטימנט לאומי מתכנס, שאינני יודע מה חוזקו בבגרותו בהחזיקו בתפישה שזכויות אדם, שיוויון נטול אתניות הוא ערך גבוה.
במקביל, קבוצת הדגל של הימין הישראלי, חירות/ ליכוד, בבחינת בעליה, פרט למאיר פניג'ל וגד זאב, הקבוצה התברכה ב-
- גומא אגיאר
- ארקדי גאידמק
- אדם לוין דן אדלר
- אלי טביב
דמויות שראו בקבוצה, בעצם ארגון שלקוחותיו הם אוהדיה קנדידטים לאישיויות הצבעוניות שלהם.
אישית
בבחירתי מי שמנהל את 'וועד הבית' שלי – המדינה לצורך העניין,
אין לי עניין ישיר במפלגה מסויימת,
בוודאי שלא לקדם אישיות מנהיגותית.
אני רואה בשלטון כורח.
מהיותו מחיל סדר מרכזי, אני לא אוהב שלטון, לא מייחס לו משמעויות מיסטיות, אלא הכרח פרקטי, מפני שהעדרו יוביל לביזור אנרגטי בלתי יעיל, ולאיום של 'כל דאלים גבר'.
ככזה, עלי לצמצמו למינימום רע הכרחי, לפקח על הריבון שבהתנהלותו יתמקד בקידום ערכים רציונליים מקדמים מצרפית.
קידום ערכים אלה נעשה בידיעה, שערכים אלה מתבדרים, מורכבים, שלא לומר בלתי ניתנים להגדרה ולכן עליהם להיבחן תמידית, וזאת בשונה מקלות ההצמדות לערכים שמרניים מוחלטים.
שלטון כזה
- יקדם את ערכים מצרפיים של ההתארגנות החברתית עליה מופקד,
- ימונה זמנית, עד שיוחלף בטוב יותר ממנו,
- יפעל בשקיפות ככל הניתן,
- על פי ערכֶי הטור השמאלי.
יש לי עניין בהבנתן מה הם הערכים בניהול 'וועד הבית' שלי – המדינה לצורך העניין, בסדר חשיבות יורד:
- להבין מה הם עיקרי ערכיי שלי בסוגיות אלה,
- להבין את תצריף ערכי המועמדים למשרות פוליטיות,
- הערכת יכולתיהם ליישום ערכיהם.
'לא חשוב מה מדברים, חשוב מה עושים' – לאאאאא!
'מה עושים' הוא תוצר
- מערכת הערכים שהנוקט במעשה מחזיק
– העיקר לטעמי. - הסיטואציה המקומית, זמנית שבה מעשה ננקט,
– החלק המזערי פחות חשוב.
לכן, אם מיניסטר התשתיות או התיירות מקדם את הנושאים תחת אחריותו במנותק מערכים פוליטיים, לא משנה לי על איזו מפלגה נמנה.
כך, אני עשוי לתמוך במפלגה שאין לה סיכוי להיות חלק משלטון, ומשמשת כמונעת, מעכבת יישום ערכים שאינני שותף לרצון לקדמם.
אין לי כל רצון או יכולת להשתמש בקול הבודד שלי 1/5,000,000 באופן טקטי, להחליש אחר.
כך אני יכול לא לאהוד את מי שעומד בראש מפלגה מסויימת,
ולהצביע להתארגנות המפלגתית, שכן, היא מקדמת את ערכי סך הפרטים התומכים בה.
קונסרבטיביות | פרוגרסיביות |
הטייה לסנטימנט(ים)* בתפישה ויישום ערכים
* מושג בעייתי, שכן, בין בעלי תפישות קונסרבטיביות יש הגורסים שתפישותיהם עומדות באמות מידה רציונליות. עם זאת, העובדה שיש מרכיב אמוניות או ייחוס ערכים מיסטיים לאל או למדינה מעידה על היעדר חתירה מתמדת לרציונליות כמאפיין מגדיר, אלא לקיום סנטימנט. | חתירה לרציונליות
|
פוזיטיביות
| ערעור
|
כיוון מחשבה רגרסיבי, מתוצאה לתיקוף
| כיוון מחשבה פרוגרסיבי, מחקירה למסקנה
|
שימור מסורת
| ניתוץ פרקטיקות מסורתיות
|
One thought on “בחירות*: הטייה פוליטית”