‘סה פאסס(ט) נישט’, תמצית האשכנזיות

משך קריאה: 4 דק', תלוי כמה שניות יש לך בדקה

לא ראוי

תוכן עניינים

הגרסה האשכנזית לאתוס ‘ואהבת לרעך כמוך

אתוס (– מכלול אמונות ורעיונות) מגדיר התנהגויות, התנהלות תרבותית, בצריבה שוללת, במניעה, כציווי אוסר נטול הומור – ‘התנהגות שלא יאה לנו’.


אמרתי לחברה, קיבוצניקית* אשכנזיה, בהקשר שכבר-אינני-זוכר-מהו “סה פאסס נישט.”

לא הכירה.

‘שאלי את חמותך’. המלצתי. זו, אשכנזיה מבוגרת על מצע יידיש, הסבירה לחברתי ש –

“סה פאסס נישט – לא יאה, לא מתאים, לא עובר התנהגותית את הערכים ‘שלנו’.”

פירוש, להבנתי**

סה פאסס נישט‘ היא תמצית אמירה, הנחיה מונעת, ציווי, נשענת על אתוס ומשמעת מקדמיים שהונחו מקדמית.

תמצית מאפיינת של ‘אשכנזיות’ זו ניחת, ניתך, עלי בבית הוריי.
בסינון, מיצוע ובניסוחים אחרים שמעתי גם אצל אחרים:

ב-יישום

במפגש כיתתנו היסודית, בהיותנו בני 61, ר.ד. שיתפה שלא אהבה את הכיתה כי חשה מודרת על רקע עדתי.

ר. ד. סיפרה, שבאחד האחה”צים הגיעה לבית חברתה הג’ינגי’ת – לא חשוב מאיזו עדה. אחרת – לשחק. ג’ינגי’ת הייתה בת יחידה ומושקעת של פליטי שואה מבוגרים.

האם פתחה את הדלת וייבשה את ר.ד. באומרה – “ג’ינג’ית מכינה עכשיו שיעורים”. לחווייתה של ר.ד., אמא של ג’ינג’ית טרקה עליה את הדלת.

סה פאסס נישט מהווה סימון של ‘לא עובר’, כניסה לאיזור האסור, ה’לא מקובל’ של גילויי התנהגות שאינם תואמים** את ערכי ה’קהילה’.

ערכים כ –

  • הצבת גבולות,
  • איפוק התנהלות,
  • ריסון התנהגות,
  • עצירת החצנה,
  • מניעת צריכת משאבי כלל,
  • ניהול משאבים חסכני ומושכל,
  • דחיית סיפוקים מיידיים
  • עיכוב סיפוקים נמוכים
  • שימוש באנדרסטייטמנט, ניואנסים וסאבטקסט
  • הנאות אינטלקטואליות עולות בחשיבותן על פיזיולוגיות וקולינריות
  • מניעת עשייה דרמטית פותרנית שעלולה להתפרש כתוקפנות או אלימות,
  • החזרת הסדר המקובל במחוזותינו לכנו, שכן אם המעשה יינקט הסדר הופר.

כל אלה אפוקים לטובת ערך רעיוני גבוה יותר, מאוחר יותר, שאינו מיידי.

כשהייתי חורג ממה שנראה לאבי כסביר היה נועץ בי ת’מבט, ואומר בטון מקפיא: ‘יאירי סה פאסס נישט’.

זה לא היה ‘אם אז’, ניתן לדיון, מיקוח או בחירה.
זה היה ציווי, עצור.

המעניין באימפרטיב ה’סה פאסס נישט’ הוא שאינו מהווה איום ‘אם–אז’; נטול פירוט מה יבולע אם פעולה לא יאה תנָקֶט או אם פעולה לא ראויה תמשיך.

כשהקוד ההתנהגותי הופר, כשהסדר הקדמוני הבסיסי, הראוי – עורער, יש לעצור. וזה ‘לא נסבל’ בלי הסבר ופירוט למה, או מה יקרה אם לא. הקוד הזה נטבע מקדמית במערכת הפעלה ונטמע התנהגותית.

שמת לב כמה ‘לא‘ יש בטקסט? מי אמר אנאליות?

 


* קיבוצניקים הם תת ז’אנר אחר; קהילה סוציו־התנהגותית שטשטשה את האתניות; יעני – מלטינג פוט. הם חלקו התנהלות משותפת עם קיבוצניקים מקהילתם וקבוצות אחרות יותר מאשר עם האתוס האתני של הוריהם.
כבית גידול מעצב, המורא הסוציולוגי שָרָה והשפיע עליהם יותר מאשר בית ההורים הגרעיני עיצב אותם. התרבות ההורית טושטשה כ-גלותית מול זו הצברית.
בית הגידול הקיבוצי הוא סינתזה של הדמויות ההוריות והקהילה, שמובלת על ידי אתוס חדש ודמויות דומיננטיות מהקבוצה המקומית, כך שהאתוס הקולקטיבי קהילתי דומיננטי בעיצוב חבריו.

אצל בומרים עירוניים יוצאי אשכנז השפעת האתוס המשפחתי גרעיני מובהקת יותר מאשר השפעת הסביבה החברתית האופפת. ה’ספאסט נישט’ משמעותי ביחס לגורמים סביבתיים משפיעים.
מטבע הדברים, קהילות אתניות נטמעות, ילדי בומרים, ‘דור שני ל…’ המובהקות האתנית – קהתה. בשל המרחק ובשל מערכות חינוך וחברות, והן בשל ערבובי האתניות.

** ברור שאין מי שיגדיר כך סה פאסס נישט.
הרחבתי. לשמחתי עשיתי דברים גרועים מאלה.

Share

4 תגובות בנושא “‘סה פאסס(ט) נישט’, תמצית האשכנזיות”

הערות? אשמח לתגובתך

Share