≠ מיידיות פופוליזם
פרק א': אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, הפשטה, יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט
Statements
תקשורת קונסרבטיבית פופוליסטית,
החל מתחילת המאה העשרים, בריבוי תרבויות,
נמנעת, בחלקה במודע וביתר באינסטינקט, משימוש ב –
בביטויי אנדרסטייטמנט, מורכבות דיאלקטית, יושר אינטלקטואלי, ניואנסים או סאבטקסט.
כלים אלה גרועים לקידום הנחות מקדמיות בלתי ניתנות להפרכה בנושאי
- היות אל,
- שיח אמוני,
- חשיבות מדינה,
- ערך קולקטיב,
- עליונותו על פרט,
- קדושת ערכים,
- מיסוד ציוויים,
- דומיננטיות מסורת,
- סנטימנט כמניע לפעולה.
ערכים אלה מוטמעים בתודעות מתואמות מכנית להכיל אותן.
תודעות אלה אינן מוטות לתקשורת מורכבת, מסיקה, משתמעת, נרמזת.
בהזנה מתואמת, ערכים אלה מוטמעים באמצעים ישירים לצריכת תודעות אוכלוסיות מתואמות למסרים מסוגה זו.
הטמעת מסרים קונסרבטיבים
על טכניקות תקשורתיות שתפקידן להטמיע תפישות קונסרבטיביות, שמקדמות מסרים ממין אלה להיות:
- ישירים,
- קצרים,
- בוטים,
- חד משמעיים,
- קליטים,
- שניתנות לציטוט וחזרה על ידי השומעים שזה עתה קבלו,
- חותרי פעולה,
- מיידיים,
- רוויי רהב רטורי,
- פונים לסנטימנט,
- ייחוס למלים בן יישות מציאותית והן קדושה, מעבר להיות אינסטרומנטים לאחיזת מציאות.
- מכילים קונסטרוקטים מילוליים עם היגיון פנימי, יוצרי מציאות מְתָקְפִים תזות*,
- מגדירי טוב/רוע מוחלטים,
- מבטיחים טוב מוחלט – גאולה, מאיימות ברע מוחלט – אבדון,
- הרוב קובע על צידוק ערכים,
- שימוש בהומור הופכי,
- קורבני, גם כשה'חזק' בפועל השלטוני, מתלוצץ על שהכניס ל'חזק' הנתפש לשמחת מי שרואה עצמו כחלש מקופח.
טכניקות אלה, מחדדות, מנטרלות, נמנעות מטשטושים אפשריים שעלולים לאיים על בהירות המסר וקבלתו.
תפישה קונסרבטיבית עוסקת ביחסי פרט–חברה–ריבון, בהיבטים משמרי ערכים מוטמעים מובנים, נמנעים מערעור ובקרה.
מקבילה
אנדרסטייטמנט, לשון המעטה | אוברסטייטמנט, העצמת ביטויים להמחשת סיכוי או סכנה. |
מורכבות דיאלקטית | פשטות: אם x אז y. לכן ניתן לקדם את התפישה המקדמית אותה התכנסנו להטמיע. |
הפשטה, אבסטרקטיות | הפשטה פעולה תודעתית, מכנסת צבר תפישות מוכרות, מובנות, אחוזות תודעתית מקדמית, לביטוי תפישתי אחר. |
יושר אינטלקטואלי, בחינת נושא בלא עירוב תפישת ערך אישית | קידום הנושא לשמו התכנסנו, ללא בושה או התנצלות – הנושא גדול מאיתנו ואנחנו מגוייסים לקידומו. |
ניואנס, הבחנה דקה | דמיון גס, כולל, אם מָשהו מכיל גם את האלמנט שהקונסרבטיב מבקש לקדם, הוא משרת את השכנוע. |
סאבטקסט, מהות נרמזת, משתמעת | אמירה בוטה, נחרצת, קצרה, מפורת ומצמצמת, מבטאת את תמצית וקצה הרעיון. |
אלגוריה ומטפורה – דימוי
אלגוריה, פעילות מסויימת שמתייחסת לתוכן אחר | טקס הוא פעילות שמתווכת תודעתית בין חפץ מסויים למהות אחרת ליצירת מצב תודעתי. |
מטפורה, יצירת קשר בין מהות אחת לאחרת | הסבר על מהות אחת באמצעות קשירתה למהות אחרת שלשומע יש יש התייחסות מקדמית אליה. |
כלים רב-שימושיים בתפישה קונסרבטיבית; בעת מציאת מכנה משותף בין שני עצמים, רעיונות, תיתכן מתיחה להוכחת סופית וניצחת לקיומו של אל, או לכל פרדיגמה אחרת.
אלגוריה – הוא יצירת סט-אפ שאמור לדמות מציאות, ולגזור ממנו התייחסות.
במטפורה משתמשים בדימוי אחד כדי לייצר משמעות אחרת.
בשונה מאנלוגיה, דימוי הוא השלכה, גזירה שווה רעיונית, חופנת רעיונות דומים, שאינה מחוייבת לזהות, ובעצם שואפת להנכיח ולהטמיע, שכן אי אפשר להוכיח, רעיונות מקדמיים.
'לא תבשל גדי בחלב אימו' – איסור עירוב מאכלי בשר וחלב.
6 תגובות בנושא “ב': אנדרסטייטמנט, דיאלקטיקה, הפשטה יושר אינטלקטואלי, ניואנס, סאבטקסט”