גוגל ואני

משך קריאה כ־ 9 דקות

SEO, לא באמת

הרומן שלי עם גוגל

במאה העשרים היה דיבור שאחד מהסודות השמורים ביותר הוא הרצפט של המשקה השחור, נו, שו אסמו – קוקה קולה.

במאה העשרים ואחת, משער שיש מעט סודות אטרקטיבים יותר לפיצוח מאשר הנוסחה האחראית לסדר הצגת התוצאות במנוע החיפוש הפופולרי ביותר – ‘אלגוריתם החיפוש של גוגל’;
מיקרוסופט רוצה להופיע ראשונה כשמקלידים ‘תוכנה’, מיקי בוגנים שואף להופיע ראשון באיות ‘מספרה’, וההוא ששמו עולה כשרושמים בשורת החיפוש ‘אשכנזי חסר אמונה‘. כולל תמונות.

בכלכלה גלובלית, יש משמעות עסקית שלא ניתן להפריז בחשיבותה לפענוח הליך חיפוש מילות מפתח והצגת התוצאות של כ-3.5 מיליארד חיפושים ביום – קיץ 2021.

לבטח יותר חשוב מהעובדה שכ-2 מיליארד משקאות קוקה קולה מוגשים ביום.
מספר דומה של אתרים פועלים ברשת.
כל־אחד מהאתרים מכיל עשרות אלפי מלים, החשופים לכ-3.5 מיליארד משתמשים.
הפקקטע האתר הזה מכיל למעלה מ-700,000 מלים.

קיצור: בממוצע, כל יום, כל משתמש רשת – חצי מהאנושות – מחפש בגוגל.

ידידי הנערץ אמר ש‘גוגל הוא האלוהים החדש – כולם עובדים בשבילו.’
חובט בעצמי מכות נמרצות, שלא אני ניסחתי ת’משפט.

מנהלי אתרים עם כוונות עסקיות שואפים להופיע גבוה ככל הניתן ברשימות תוצאה, כדי שגולשים מחפשים ינחתו אצלם.

זה ‘משחק סכום אפס‘, אם מישהו הרוויח, אחר הפסיד את הרווח: ישנן עשרות מעבדות טלפונים. איך כל אחת מהן יוצרת מצב, שהקלדת ‘תיקון סלולר’ יוביל אליה? אם אחת עולה ממיקום נמוך היא דוחקת אחרת ממקום גבוה יותר.

Google

גוגל, כמנוע חיפוש

  • סורקת על בסיס קבוע את הרשת באמצעות תוכנות ייעודיות – crawlers.
    • שומרת את המידע שאספה,
    • ממפה ויוצרת קישורים שיאפשרו שליפה מהירה – אינדקס.
  • קולטת את מילות החיפוש של גולשים
    • מחפשת את התאימות הגבוהה ביותר,
    • ומציגה רשימת אתרים תואמת.

אטריות קרות: את זה עשו מנועי חיפוש כבר בשנות ה-90.

בפועל, גוגל הצליחה להכחיד למעשה, את מנועי החיפוש המתחרים באמצעות:

  • פישוט תהליך החיפוש – יצרה ממשק נקי, בן שורה אחת. זהו.
  • האצת תהליך החיפוש דרמטית – כמה חלקיקי שניות לקבלת תשובה.
  • בנוסף לחיפוש טקסט נוסף חיפוש גרפיקה, תמונות.
  • שכלול חיפוש מרמת המתמטיקוש לרמת הכוונה, כלומר הרלוונטיות שגוגל מייחסת לאינדיבידואל מחפש:
    • בעבר הוצגו ראשונים אתרים שמכילים הכי הרבה פעמים מילה מבוקשת. אתרים הטמיעו מלים חשובות המון פעמים במקומות חבויים.
    • גוגל בהיכרותה את טביעות האצבע הווירטואליות של גולשי רשת אינדיבידואלים, לאור מיקומנו וחיפושים קודמים, עשויה להציג לך ולי תוצאות שונות למילות חיפוש זהות.
  • כדי למקסם את ה’רלוונטיות’ – מושג מפתח של שאילתה לכוונת המחפש, על גוגל לדרג את רמת האמינות של האתרים כספקי מידע ‘נכון’, למחפשים שונים.
    • בהקלדת ‘יושר אינטלקטואלי‘ כדאי שגוגל תפנה ברשימת התוצאות ל’ויקיפדיה’ כתוצאה ראשונה, גם אם באתר הזה המילה מופיעה בו יותר פעמים מאשר בוויקיפדיה.
      רמת ה’אמינות’ שגוגל – בת של זונה – מייחסת לוויקיפדיה גבוה יותר מאשר לי, הכי הרבה גולשים מגיעים לשם בחיפוש סוג דומה של מידע.
    • אם גוגל יודעת שאני מקליד על תוצאות חיפוש מסויימות של ‘יושר אינטלקטואלי’ שכוללות טקסטים מסויימים או ממקור מסויים היא ‘לומדת’ אותי ותציג לי אותם גבוה יותר בחיפושים הבאים.

כך, ככל שחיפושים ברשת חשובים יותר – כן ייעשו מאמצים להטות את תוצאות חיפוש לבעלי עניין.

גוגל מצידה – אלוהים כן? – אמורה לעשות ככל שביכולתה כדי לשמור על צדק פרסונלי דמוקרטי, או שמא, דמוקרטיה פרסונלית צודקת. גוגל בודקת על בסיס קבוע כל אתר האם מערים עליה, מזייף כניסות אליו, סוגיות אמינות. כשגוגל חושדת בפעילות שנראית לה כ’לא הוגנת’, שמסתלבטים עליה, היא מענישה אתרים – מסיגה לאחור את הופעתם בסדר התוצאות.

עד כה פטפטתי, עכשיו לעניין:

חברות Search Engine Optimization

בשל שאיפתם המתמדת של בעלי האתרים להופיע גבוה ככל האפשר במעלה רשימת התוצאות לחיפוש מילות מפתח קמו ספקים מתמחים ב’קידום אתרים’, להן SEO.

חברות אלה עוסקות בכוונון אתרים כדי שיהיו נוחים יותר לחיפושי גוגל, במטרה למטב את התוצאות של הלקוח המשלם ביחס למצב טרום הכוונון.

גוגל מבינה שאם היא מפעילה crawlers, תוכנות שסורקות מטעמה את הרשת בחיפוש מידע, כן חברות רבות מעסיקות באופן דומה סורקים מטעמן.
תפקיד הסוקרים מטעם חברות ה- SEO הוא לדמות גולשים המבקרים באתרים שחברות אלה רוצות לקדם. כך, העצם, חברות אלה מזייפות פופולריות של אתרים, שכן ככל שמבקרים באתר יותר מבקרים כן הוא ‘אמין יותר’.

עימות

והנה לך קונפליקט מובנה.

האתר שלי

בשונה מבני – ‘זונת מלים‘ כותב לפרנסתו, אני כותב למחייתי, לא לפרנסתי. התכנים באתר זה אינם מסחריים. אין מי שמוכן לשלם עבורם. ‘גם לקרוא בחינם לא אמצא’ אומר בהבנה גדולה וצער מתון.
לא נוספת לי פרוטה אם מישהו מסכים איתי להגדרה של יושר אינטלקטואלי, או מתנגד לתפישתי מהי אהבה. וברוך השם גם לא נגרע גרוש אם לא.

באתר זה אני עוסק, משתעשע, בכמה היבטים:

  • אני מנסח לעצמי, סוגיות סוציולוגיות, פילוסופיות, התנהגותיות – שלא לומר פסיכולוגיות, ובשפתי ‘אוחז תודעתית
  • מייצר ומשלב גרפיקה תומכת,
  • עוסק מעט בהיבטים טכנולוגיים של עריכת קבצי html,
  • ועל הדרך מפלרטט עם גוגל – עניינו של פוסט זה.

הפלירטוט עם גוגל מתבטא בכך שכשאני מטפל, טובע, מושג מעניין אותי איך גוגל כמסתכלת מהגזוזטרא למעלה רואה אותי. את חיווי ה-90 מעלות שיש למנוע החיפוש להוסיף.

“אבא” שאלה בתי הנערצת “מה זה אומר שבהקלדת ‘יושר אינטלקטואלי’ גוגל מציג אותך שני, אחרי ויקיפדיה?”
“Well בתי האהובה” השבתי לה “זה לא אומר שאני מבין מה זה ‘יושר אינטלקטואלי’ יותר מאשר אחרים. כל מה שזה אומר שגוגל לא מזהה מישהו שעוסק בכך יותר ממני, פרט לוויקיפדיה (שלה תרמתי בהגדרה.)”

כשאני מארח באתר ריבוי אנשים מריבוי מקומות על ציר זמן אני מעלה את רמת האמינות של האתר ברישומי גוגל.

מנחת אווירון‘ משעשע אותי, צילום מול מקומיים, נופך המבוכה מול ילידים, ההפקה הגרפית של התמונה שמשעשעת אותי, הוספת הטקסט.

ובנוסף, ריבוי המבקרים הנכנסים לראות את עצמם מספקים לאתר אמינות ואותנטיות מול גוגל.

כמפעל עם ריבוי רבדים שמזין עצמו.

לשאלה למה?
מה העניין שאני מוצא בזה שגוגל רואה לי, משער שלא באמת מעניין, אם אם ייגמר לנו על מה לדבר ארחיב בעל פה. בשלוש מלים: לא באמת חשוב. ביותר: בע”פ.

Share

הערות? אשמח לתגובתך